Hej

Ska snart lägga trall. Trädäcket är ganska stort (16,8m långt) och jag har beställt
hem trall i 4,2m-längder. Det blir precis 4 brädor på en längd. Sedan hade jag tänkt
att kapa första brädan i nästa rad på 2,40, börja med den, lava på 3 st 4,2 och avsluta med resterande 1,80.
Nästa rad, 4 hela och nästa börja med 2,4 och fortsätta så. Detta sätt blir enklast, då jag kan producera många likadana på en gång, och just DOM reglarna sitter 100% rätt.

På detta sätt blir skarvarna förskjutna, men varannan rad blir likadan. Kommer detta att se konstigt ut? Bör jag varva varannan "2,4-rad" med att börja med 1,8-längden istället?

Eller något annat tips
 
Förlängde vår trall för några år sedan, då kapade jag den gamla trallen en regel in på varannan bräda för att inte få en generalskarv. Ingenting jag tänker på idag alls att varannan rad ser likadan ut. Så kör på din tanke (y)
Dock hade jag nog ren-sågat trallen i ändarna (ungefär klingans bredd), bara det inte är exakt utmätt för dig så trallen blir för kort.

Edit:
Hittade tom en gammal bild. Här syns det ju rätt tydligt eftersom gammal trall möter ny, men ett år senare hade allt samma nyans, dessutom är ju det inget problem för dig.

Trall med skarv där gammal och ny del möts, utemöbler, räcke och växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för inputen. Jag tror jag kör på varannan lika.

Trädäcket är exakt mått så rensåga blir nog svårt. Dock var bjälklaget också införskaffat som 4.2m men dom var 2cm längre allihopa. Har funderat på om det är ett misstag från leverantören eller om det är meningen att man ska rensåga kanterna. Köpt på Byggmax.
 
Glöm inte sortera de nys brädorna efter bredd. 112-128 mm hade jag normalfördelat. Nominellt 120. Sparar mycket tid om du använder rätt bredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.