Hej

Ska till att lista hela huset och framöver också ge mig på ett altanbygge, bastu mm.
Efter att ha till bringat allt för många kväller på att svära över mina befintliga sågar (bestool klyv & silvans kap/ger) >:( så har jag fattat beslutet att köpa lite kvalitet.

Har funderat på dw743, då får jag alla funktioner i en maskin. Men vet inte hur den klarar av finliret med liste och socklar, någon som har erfarenhet av den?

Alternativet verkar vara dw707, men då blir jag illa tvungen att behålla min bestool?

Tar gladligen emot emot tips vad jag ska köpa. Insåg efter att rensat sparbössan och skaffat en Festool ts55 att när det gäller verktyg så är det faktiskt värt att satsa på kvalite=högre pris.
 
Har haft elus äldre modell av DW743
på jobbet.
Inga problem med lister och socklar.
Nackdelen är om man måste göra
många olika moment så man behöver
snurrra runt den ofta.
Då är en klyv och separat gersåg bättre.
Har Du kollat på blocket?
Såg en bosch klyv likvärdig dewalts.
Kanske Du kan köpa två olika maskiner.

Mvh Putte
 
Klyv med TS55:an och skaffa en schysst kap- & gersåg. Jag kan varmt rekommendera Makita LS0714L, som med fördel paras ihop med DeWalt's teleskopiska benställning.

Min erfarenhet säger mig att kombimaskiner sällan blir riktigt bra något område. Det skulle möjligtvis priset då, men det finns inga genvägar till perfektion..
 
sålde min 707 och skaffade en 743... aldrig ångrat 743 köpet

däremot min gamla fina 707a... den skulle man inte sålt :'(

man behöver en enkel sak att ta med sig runt, 743 är grym... men inget man tar upp för att kapa några lister (mycker spring blire)
 
Kolla Metabos KGT501. den är jag nöjd med.
 
DW743 säljs ibland på K-Rauta för 5995 kronor, vilket är rätt pris för den kärran. Det går bra att såga lister med stdklingan trots att är en 30- el. 32-tänders klinga förmodligen tack vare varvtalet och kvalitén på klingan. Se till att maskinen varvar upp och kapa varsamt så blir det förvånansvärt fina snitt. Det går ju att köpa till en finklinga, har för mig att DW har en 80T, men den kostar närmare 1000 kronor. Då finns det andra mer prisvärda klingor att titta närmare på, tex de som http://www.toolbox.se säljer.

Nackdelen är som Byggputte anger är just ställtiden vid kap och klyvningar fram och tillbaka. Det gäller att planera sitt arbete...

Sedan hade det ju inte varit så dumt med dubbelfasning (tilt åt båda hållen) på sågen. Undrar om ngn kap/ger/klyv har den finessen?
 
5995kr lät som ett bra pris. Var faktiskt på K-Rauta idag och nu låg priset på 8995kr.
Brukar de ofta ha dessa nedsatta?

Nån som har efarenhet av den nya dw kap/klyv/ger. (kom inte ihåg vad heter).Har för mig att det går att reglara varven på den.

Men det lutar nog åt en 743n, det som jag vill åt är att ha alla funktioner på en maskin och samtidigt inte tumma på kvaliteten.
 
Hej Dregen!


Exempel på flexibel utrustning som också klarar skivmaterial.

Klyvning och kapning av virke - och delning av skivmaterial....

Festool sänksåg + skena o,8 m + skena 1,4 m + skarvstycke + 2 tvingar + såglåda.

Med den utrustningen klara Du Dig till "slutet".

Såglådan som nämns finns beskriven tidigare i forumet.
Och sågen har Du ju redan anskaffat!

per
 
Dregen skrev:
5995kr lät som ett bra pris. Var faktiskt på K-Rauta idag och nu låg priset på 8995kr.
Brukar de ofta ha dessa nedsatta?

Nån som har efarenhet av den nya dw kap/klyv/ger. (kom inte ihåg vad heter).Har för mig att det går att reglara varven på den.

Men det lutar nog åt en 743n, det som jag vill åt är att ha alla funktioner på en maskin och samtidigt inte tumma på kvaliteten.
Vad jag har sett så kör de kampanjer ngn gång i halvåret. Nu finns det en förbättrad DW743 som heter DW743N, som har div. förbättringar tex återfjädringsmekanismen + ett litet ställbart anhåll som är bra vid kapning av småbitar. Ha is i magen och vänta ut en kampanj.
 
Har en 743:a och är nöjd. Fantastiskt skön känsla i den. Visst tar det kanske en minut att ställa om den mellan kap/klyv men det upplever jag inte som ett problem. Klyver det mesta med sänksågen och använder bara klyvfunktionen på 743:an när jag skall klyva lite smalare saker (som lister). Blir inte så ofta, men när man behöver göra det är det perfekt att bara kunna snurra runt bordet.

Enda nackdelen som jag ser det är vikten (33 kg).
 
Det som jag funderar på är sågdjupet på 743:an, vad tar om man ska gera en 45:a i 45gr?
Ni som äger en sådan, har ni det tillhörande bordet eller kör ni med någon annan lösning?
 
Ni får säga åt mig att vara tyst om jag blir för tjatig...
Jag rekommenderar Festool CS 70 EB som den enda multisåg man behöver. Den är undantaget som bekräftar regeln när det gäller kombimaskiner. Den är faktikt bra på allt. Några features:
  • Ingen omställning mellan kapning och klyvning
  • Splitterfria snitt på både över- och undersida
  • Oöverträffad dammuppsugning om man kopplar den till dammsugare -Faktiskt betydligt bättre än TS55:an
  • Omfattande tillbehörsprogram som gör att man kan bygga ut maskinen om behov uppstår, t.ex justerbord för justersågning upp till 90 cm


Sedan jag skaffade (fick) CS70:an, har jag knappt använt TS55:an eller DW700:an.

TS55:an kommer jag fortfarande att använda vid tillfällen där man måste ta sågen till arbetsstycket, t.ex. vid golvläggning, till långa kapningar och till "sneda" snitt.

DW700:an kommer även fortsättningsvis att användas till kapning av reglar och vid listning.

Den förbannade DW700:an tappar för övrigt inställningarna hela tiden. Dessutom är den ordentligt knölig att ställa.

 
Jag tycker nog inte att 742/743:an från DeWalt är en listsåg. Det är en byggsåg. Det säger även dewaltsäljarna om man pratar med dem. Man får finfina snitt, men det är inte alltid 45-gradersvinklar. Man kan justera vinkeln med en insexskruv, men det är inte något precisionsinstrument.

Köp en vanlig manuell listsåg från NOBEX när det ska sågas lister. Dammar mindre än en motordriven maskin.

Däremot kan jag rekommendera 742/3:an alla andra dagar i veckan. Klyvningen använder jag mest! Ska man kapa/gersåga måste man ju bygga eller köpa ett stöd för virket.

Precis som andra nämner, så är ju inte sågen direkt bärbar - mer släpbar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.