Nu ska vi snart bygga ut huset. Och i samma veva ska jag bygga om allt invändigt i gamla delen av huset.

I nuläget har vi ett fönster i köket som är placerat på 80cm höjd.
Nu ska vi bygga om ALLT och köket ska bli större. Och då är planen att köket ska förlängas in i nuvarande sovrum men då har vi ett fönster på lägre höjd än vad bänkskivorna brukar sitta plus att det är ett element nedanför .

Efter fönstret ska vi ha kyl och frys och någon skänk.
Men vad gör vi med ytan under fönstret.?!?

Nuläget. lkyuoxlcebvedt

Nya iden:
mizqmpcxzwrxu
 
Byt fönster så att det går över bänkytan eller flytta det.
 
Jo ett alternativ. Men det är tegel hus så blir fult på utsidan om man måste byta fönster till ett annat mått. Och teglet har suttit sen 60talet så svårt att få samma färg/nyans.
Så helst ska fönstret va kvar. Alla fönster bytes för några år sedan.
 
Jag känner några som hade samma dilemma, de valde att sätta mindre fönster samt samma panel så som på gavelspetsen, såg inte jättedumt ut.
 
är nuvarande U-kök för trång att jobba i? Annars skulle jag låta det vara som det är. Ett stor rund bord d120cm? svårt att nå till mitten eller får bra kontakt med personer mittemot. Rektangulärt bord är enklare att placera och förlänga, tycker jag:)
Under fönster kan man ha en sitbänk med galler mot radiator och sen fortsätta med skåp in i matrumsdelen.
lycka till!
gaia
 
Förslag: Sätt igen gamla köksdörren. Ta bort dörren mellan korridoren och vardagsrummet och öppna upp öppningen. Det luftigare intrycket tar bort ev känsla att gå i en labyrint för att nå köket. Mittemot badrummet i korridoren finns det, som pos bieffekt, nog utrymme för en garderob (skjutdörrar!?) el bokhylla. I köket går det därefter lätt att göra ett långt L-kök. Med arbetsyta nästan ända ut mot ytterhörnet så har man en praktisk yta att antingen servera (om det är större bufféliknande bjudning) el fixa typ "mise en place" inför middagens tillagning när gäster sitter vid matbordet och sippar en Shirley Temple el annan valfria drink. :)

Fast hellre skulle jag byta till mindre fönster, som sagt.. Knacka ut teglet ända ner till sockeln och blanda nytt och gammalt tegel vid uppmurning!? Givet att teglet går att få rent från bruk..
 
Byt till ett topphängt utåtgående fönster i samma storlek, bygg en vägg på baksidan av bänkskivan så har du fönsterbänk för kryddväxter eller liknande. Att byta till ett mindre fönster i tegelfasad är svårt att få vettigt
 
Jag kan inte se bilderna men i huset jag växte upp i så var det fönster som var lägra än köksbänken bakom köksbänken och det var riktigt trevligt att få en bra utsikt nedåt (gammalt hus med källare så man var en bit upp i köket). Får se till att ha en snygg baksida på bänken bara så att det inte ser konstigt ut utifrån.
 
Låt fönstret vara kvar och bygg en sittbänk av fläktskåp (eller köksskåp med andra passande mått) under/framför fönstret :) Har sett den lösningen i många hus och det är faktiskt mer användbart än man kan tro..både för husdjur, uppackning av saker och läsande barn :)

Lycka till
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.