Hej, min sambo och jag är i planerna att bygga ett hus i lösvirke. Vi har skissat fram en planlösning över ett 1- plans vinkelhus. Vi har tänkt ta kontakta en arkitekt att finslipa den och rita upp ritningar till bygglovet, om det inte lir för dyrt.

Jag har börjat fundera på olika fasader och skulle gärna ha lite tips och ideer. Det som jag har varit inne på på senaste är stående panel, med liggande panel under fönster, och foderbrädorna går ända ner och täcker skarven. Har dock inte hittat några bilder på det så jag vet inte hur det skulle kunna se ut i verkligheten. Har även funderat över om man skulle ha den liggande panelen i en annan kulör, kanske vit, som hörnbräder och foder antagligen kommer att bli. Husets färg i övrigt har vi inte bestämt men kanske en blå eller en grön nyans.

Andra tips när man planerar sitt egna hus är också välkomna, någon tid för byggstart har ännu inte bestämts, men drömmen vore att kunna börja i vår, då planen kommer vara att få utsidan färdig på "den ljusa sidan" av året. :)
 
F
Precis så har vi med stående dubbelfasad panel, liggande panel under och över fönster med 120m foder hela vägen.

Stående panelen vitmålad och den liggande panelen i lätt pigmenterad cederträ. Jag kan kasta in en bild om du vill.
 
Jo, det skulle vara kul och se en bild. :D Alla hus jag har sett med sådan panel, har bara haft det på burspråket, men det har inte vi planer på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.