Hej!

Min sambo och jag planerar ett husbygge och vi har en tomt som ligger i skogslandskap. Där önskar vi bygga ett 1-plans eller 1,5 plans hus i äldre stil utanpå och mer modernt inuti. Trist nog styr ekonomin vad man väljer och för att få fler idéer ber jag er som läser om tips på hus som ligger inom spannet 1-1,5 miljoner. Då menar jag uppsatt och klart, markarbeten, grund och tomt borträknat. Det lägger jag till på egen hand. Finns det någon som kan ge tips på hus och också ange husets ungefärliga pris. Tack! =)
 
Jag hade iaf TITTAT på Älvsbyhus mindre hus, finns med 3 planlösningar o förhöjt väggliv. Modellerna heter Frigg, Freja o Bjarke. Även Smålandsvillan o Hjältevadshus har mindre husmodeller.
 
Har själv precis köpt ett Hjältevadshus och kan ju bara rekommendera detta. Fasaden väljer Ni ju själva och det är ju ett "klassiskt" hus. Inne kan man lyxa till det som man vill. Vill Ni komma billigare undan så finns ju Smartstart som i själva verket är ett Hjältevadshus fast ej färdigmålad fasad, ej golv, ytskikt och golv monterat. Här kan man spara en slant. Man måste ju dock ha tid att fixa detta själv! Fördelen med H-hus mot Smålandsvillan och Ä-hus är ju den korta leveranstiden!!!!!!
 
Mikael_L
Fiskarhedenvillan har en del fina modeller som jag tror kan passa ert önskemål om äldre stil.

Priserna här ser ju väldigt bra ut, men då är det endast en byggsats vi pratar om.
http://www.fiskarhedenvillan.se/tmpl/standard2.php?pageId=349&rid=0

Men såvitt jag förstått är priset inkluderat komplett hus men utan grund. Samt att allt är redan uppkapat i rätt längder, urjackat där det ska osv osv. En ordentlig ritning och byggbeskrivning ska väl också följa med.

Om du är intresserad så sök här på forumet efter trådar där FH diskuteras.
Ställ lite frågor till de som valt FH.

Om ni bor någonstanns i landet där snickare inte är både överbetalda och överhopade med jobb så blir det kanske ändå en rätt bra affär med FH + snickare som reser huset åt er. Ni får dessutom stor valfrihet att välja mängd eget jobb + tillval.

OBS, jag vet inte så mycket om FH, men verkar det intressant så har ni ett spår att spinna vidare på.
 
Vi ska bygga ett Ulvön ffrån Skidstahus, det är egentiligen ett fritidshus, men vi kör med uppgraderade väggar och fönster och med en ivt 490.
En första kalkyl med ALLT ( bygglovskostnader, försäkring, vitvaror, målarfärg, minireningsverk) ligger på
ca 1.6 miljoner, ska måla och tapetsera och lägga golv själv.
Ni kan ju dock dra bort grunden (90.000) samt markarbeten och avlopp kanske (130.000)
då är du ju nere under 1.4 milj....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.