Hej!

Vi har en slänt på husets framsida mot gatan (se bild). Slänten består av packat grus och vi önskar tips på vad vi kan göra här för att få bort känslan att ligga under gatan.
Exempelvis typ av mur, plantering, vilken häck som kan trivas etc?
 
  • Grusig slänt framför hus med byggavfall nära träveranda, i bakgrunden syns en gata och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jisses! Vill du inte att bilar halkar ner på verandan på vintern så gräv bort och sätt L-stöd som bildar en mur som är minst en 1/2 meter högt över färdig gatunivå. På toppen ett snyggt staket.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vad fick dig att välja att placera huset så lågt i förhållande till vägen?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Vad fick dig att välja att placera huset så lågt i förhållande till vägen?
Hej!

Det är lite invecklat men det korta svaret är att det är en liten tomt, där vägen i området stiger upp på ett berg med tomter som sluttar i olika grad. Vår tomt får heller inte belastas för mycket, därför var det svårt fylla hela tomten. Sluttningen på vår tomt är heller inte tillräcklig för att bygga ett sluttningshus. Vi ville dessutom att huset skulle hänga ihop med baksidan som ligger lägre samt ligga på en ok nivå i förhållande till ena grannen som ligger lägre.

Som rubriken antyder önskar vi tips vad som kan göras. Husets placering är som den är och har gett oss tillräckligt med huvudvärk. Nu önskar vi lite konstruktiva idéer/tips.
 
Jag skulle försöka få till en bred stenlagd trappa som tydligt markerar vart man ska gå ned för att komma till er tomt.
Sedan åt båda hållen från trappan skulle jag önska ha en ”mur” med en fåra i som man kan plantera blommor i.

Skulle kunna se trevligt ut från både gatan och från ert hus.
Beroende på omgivningen vill ni kanske skärma av insyn och då kan ni plantera större blommor tex.

På insidan sett kan beroende på er tomt se snyggt ut om det är grus från muren ned i slänten mot ert hus. Gruset kan stanna mot husets kant på den sidan. Där efter kan en gräsmatta ta vid.

Detta skulle jag tro gör att känslan blir att här går man till huset, efter gruset är man inne i huset/ på tomten.
Detta kanske också innebär att den sidan av huset aldrig nyttjas,, men men.
 
  • Gilla
cf86
  • Laddar…
Jag skulle välja L-stöd och sen plantera buskar på insidan som täcker dessa och på så sätt slippa se den högre vägen.

En helt annan sak som ni måste lösa är ta hand om allt ytvatten som kommer rinna in på er tomt från vägen.
 
  • Gilla
cf86
  • Laddar…
Lagom hög mur mot gatan så varken bilar eller snö kan komma in på din tomt. Sen kanske någon snygg plantering eller så enkelt som svart småsten.

Viktigaste om jag ägt det hade varit en mur iallafall då snö från gatan endast förstör din gräsmatta (om du ska ha det?)
 
  • Gilla
cf86
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Jag skulle försöka få till en bred stenlagd trappa som tydligt markerar vart man ska gå ned för att komma till er tomt.
Sedan åt båda hållen från trappan skulle jag önska ha en ”mur” med en fåra i som man kan plantera blommor i.



Skulle kunna se trevligt ut från både gatan och från ert hus.
Beroende på omgivningen vill ni kanske skärma av insyn och då kan ni plantera större blommor tex.

På insidan sett kan beroende på er tomt se snyggt ut om det är grus från muren ned i slänten mot ert hus. Gruset kan stanna mot husets kant på den sidan. Där efter kan en gräsmatta ta vid.

Detta skulle jag tro gör att känslan blir att här går man till huset, efter gruset är man inne i huset/ på tomten.
Detta kanske också innebär att den sidan av huset aldrig nyttjas,, men men.
Det tror jag kan bli riktigt snyggt. Alternativ göra två olika nivåer i höjd med planteringar + trappa enligt vad Njigan beskrev.

Att bilar skull glida av vägen in i huset skulle jag inte vara orolig för.
 
  • Gilla
cf86
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Lagom hög mur mot gatan så varken bilar eller snö kan komma in på din tomt. Sen kanske någon snygg plantering eller så enkelt som svart småsten.

Viktigaste om jag ägt det hade varit en mur iallafall då snö från gatan endast förstör din gräsmatta (om du ska ha det?)
ingen gräsmatta på framsidan, där tänker vi någon finare variant av grus.
 
Jag hade nog gjort en typ dubbel mur med rabatt i, då grönskan bör dölja lite av höjdskillnaden.
Typ något åt det här hållet
 
  • Dubbel mur av stenblock med blomrabatt framför staket med träribbor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cf86
  • Laddar…
C cf86 skrev:
ingen gräsmatta på framsidan, där tänker vi någon finare variant av grus.
Ännu större anledning att stänga ute skit på gatan så du slipper sortera varje vår.
 
  • Gilla
cf86
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag hade nog gjort en typ dubbel mur med rabatt i, då grönskan bör dölja lite av höjdskillnaden.
Typ något åt det här hållet
Bra idé
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.