Ett stort, sprucket rönnträd ska fällas ute i sommarstugan. Det hade inte varit några konstigheter att ta ner trädet om inte vore för en större gren på rönnen som vilar/stöttas mot ett annat träd. Den här grenen sitter högt upp på rönnen.

Hur skulle ni gå tillväga för att ta ner trädet? Kapa grenen först, hur? Fästa rep i trädet och försöka dra ner trädet? Motorsåg direkt?

Pilarna på bilderna visar riktningen på var trädet kommer att landa när det fälls.
 
  • Sprucket rönnträd som lutar och vilar mot annat träd, med risk för fall vid fällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket rönnträd med stor gren vilar mot annat träd, röda markeringar visar fallriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket rönnträd med utmarkerad gren som stödjer sig mot annat träd, pil visar fällriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket rönnträd med markerad gren och fallriktning ute på en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Jag hade ställt ditt steget och kapat grenen.
Om det är smart är en annan fråga eftersom jag inte vet hur stabilt trädet är. Den behöver kanske stödet från grannträdet för att stå kvar
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Düsseldorff
Ställ inte stegen mot rönnen i alla fall. Risken är rätt stor att du faller när du sågar av grenen.
 
harry73
Jag vet inte hur stor risken är, men man kan spänna fast steget i trädstammar ock man kan säkra sig själv i trädet.
Men jag tror också att jag hade ställt steget mot grannträdet och börjat kapa i den ändan
 
C
Just såna här situationer som tenderar att bli farliga eller åtminstone inte gå som man hade tänkt.
Bra läge att ta hjälp av någon som känner sig trygg med uppgiften.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
A
P Payer skrev:
Ett stort, sprucket rönnträd ska fällas ute i sommarstugan. Det hade inte varit några konstigheter att ta ner trädet om inte vore för en större gren på rönnen som vilar/stöttas mot ett annat träd. Den här grenen sitter högt upp på rönnen.

Hur skulle ni gå tillväga för att ta ner trädet? Kapa grenen först, hur? Fästa rep i trädet och försöka dra ner trädet? Motorsåg direkt?

Pilarna på bilderna visar riktningen på var trädet kommer att landa när det fälls.
lägga riktskäret emot den vänstra stammen och sedan fälla trädet.. (se sista bilden).
Sedan om den hänger upp sig lite så skulle jag kapa brytmånen på vänster sida när jag står bakom trädet.. Då rullar den ner av sig självt.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Tack för alla era förslag. Slutligen bestämde jag mig för att kapa grenen med en grensåg med teleskophandtag. Surrade sen fast ett rep i trädet och la några snitt med motorsågen för att sedan dra ner trädet lugnt och säkert.
 
  • Uppkapade grenar och trädstammar på marken efter trädfällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.