Hej!

i det stormiga vädret har en takpanna glidit ner från sitt läge och sitter kvar på taket men precis undertill. Detta hände i natt. Det har inte regnat mycket (inget alls?) men det är rätt fuktigt väder.

Pannan är en som sitter ungefär i mitten i höjdled och allra längst ut mot vänster sida (den första i dess rad, så att säga). Det är en enkel panna - en "våg", "s" eller böj i sidled och inget mer (inget "gupp" i mitten i höjdled). Hela vänstra sidan av taket har en sån där metallskena (vindskena?). Alla första pannor för varje rad sitter under den.

Takpannan ser inte trasig ut.

På min beskrivning märker ni hur insatt jag är! Inte alls!

Frågor: Är det svårt att sätta tillbaka takpannan? Hur bär jag mig åt? Är det bara att nogsamt för upp den och så faller den på plats? Behöver jag verktyg? Alla tips mottages tacksamt!!!

/marcus
Inte tummen mitt i handen men oerfaren som bara den!
 
Hej

Oftast går det att lyfta plåten lite så du får in näven under i alla fall. Sen ska du skjuta upp den pannan som ligger ovanför den panna du ska lägga tillbaka. Lägg tillbaka den lösa pannan och dra tillbaka pannan ovanför så den hamnar över. Klart.

Nej det behövs inga verktyg. Var försiktig så du inte trillar ner.

Mvh Wasa
 
Piece of cake :)

Det värsta är höjdskräcken. Frågan är om det är bäst att ta whiskyn före eller efter.
 
Ett tips är att om du behöver kliva på taket så "skjut upp" entakpanna så kan du FÖRSIKTIGT kliva på bärläkten där. Så det är busenkelt att styra upp en takpanna normalt sett förutsatt att dom inte är spikade elelr sitter emd någon form av klammer.
 
en takpanna skall ligga i våg med taket, på pannans undersida finns en klack upptill, som skall hanka fast på bärläktet. Om pannan blivit kapad, har kanske klacken skadats. Takpannetillverkaren har ett klister, likt silicontub, som användes till att fästa upp pannorna med, på besvärligt ställe eller kanske pannan saknar spikhål
 
Hej!

tack för alla uppmuntrande svar!

Jag var uppe och försökte lyfta på den takpanna som ligger ovanför den som har lossnat - men denna sitter fast. Den känns kilad in mellan "vindskenan".

Här är det på taket, det är rätt högt.

84179352.jpg


Här är pannan som glidit ner. Rätt dåliga bilder tyvärr.

44257393.jpg

Här är lite bilder på "hålet" som skapats:

72696902.jpg

54734673.jpg


50602873.jpg

33336401.jpg

57868949.jpg

Det är liksom en klump murbruk alldeles intill takets kant och vindskivan (plåten som täcker hörnet). Kan som sagt inte rucka på pannan ovanför, den verkar lite fast under vindskivan. Är det troligt att det är så?

Tackar för tips!

/marcus
 
Alla pannor och vindskiveplåten låser varandra. Det är inget konstigt att du får lirka lite. Du ser ju var pannan suttit och du ser den lilla klacken på pannan som ska vara på ovansidan av läkten. Kan du inte lyfta på pannan ovanför får du flytta på pannan vid sidan av och sedan lirka tillbaka allt.
 
  • Gilla
Kantarellerna
  • Laddar…
Alla ytterpannorna är spikade, därför kan du inte flytta den som ligger ovanför. Använd lim för att fästa den kasade pannan. Det finns speciellt färgat SIKA takpannslim. Ganska dyrt, därför anser jag att du kan ta vanligt silicon eller asfalt klister eller något annat klet som du har hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.