Står mitt upp i en köksrenovering och har köpt en fläktkupa med extern motor på vinden. Det är en Östberg IRE 200 kanalfläkt. Jag reagerade inte över måttskisserna innan men nu när jag fått hem fläkten så ser jag att det är ganska stor och tung. Några tips på hur jag monterar den bäst? Det finns inte så mycket att fästa den i och inga hål i höljet för att montera den i. Man vill ju kunna rengöra och serva den när den väl är på plats..
 
Normalt så sätter du kanalen med pendlar och svep (eller band om då är snål) strax före och efter fläkten. Fläkten sätter du sedan i kanalen med såkallad klammer. Det är ett slags brett isolerat svep som spänns runt både kanal och fläkt. Det ger en viss vibrationsisolering och gör samtidigt att det är ganska enkelt att ta loss fläkten för rengöring.
 
Ok, tack för det snabba svaret. Jag ska kolla med rörmokaren som kommer i morgon om han har några tips.. Det verkar inte finns några SVEPskäl att snåla på monteringen..så banden får vi skippa!
 
Tänker själv ta och köpa mig en IRE 200 kanalfläkt är du nöjd med din är det tillräcklig kraft i den? vi ska bygga 1.5 plan så det blir ju en bit i mellan fläktkåpa till fläktmotor
Tack på förhand Peder
 
Den fungerar riktigt bra, låg ljudnivå och bra sug. Jag har dock motorn bara ca. 2,5 meter från undersidan på kåpan och det räcker mer än väl för ett ganska så storrt kök, ca 40 kvm
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.