Ni som har varit med ett tag - har ni några tips hur man bäst utformar rubrik och inlägg för att få svar? Jag kan inte se något mönster för vilka TS som möts med tystnad och vilka som sätter igång en bra diskussion.

Blir ofta förvånad av att dåligt formulerade och bristfälliga inlägg från TS möts med generösa och välformulerade svar, och tvärtom!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mycket handlar det om timing. Bästa tiden att få svar tror jag är kl 20-22 och inte en fredag.

En slagkraftig rubrik är ju aldrig fel!
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Då får jag vänta 20 minuter innan jag lägger in mitt då! :giggle:
 
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
För en som tagit en paus och kommit tillbaka känns det också som mer trafik går till urspårade/humoristiska/troll trådar samt att tonen blivit hårdare (folk jagar likes med kvicka kommentarer)
 
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Då får jag vänta 20 minuter innan jag lägger in mitt då! :giggle:
Aha! En AIKare:) Du vet väl att Karl-Bertil är AIK supporter?

(för att nu belysa hur trådarna kan spåra ur, mitt fel i detta fall)
 
harry73
Ibland handlar det om vilka medlemmar som svarar.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Aha! En AIKare:) Du vet väl att Karl-Bertil är AIK supporter?

(för att nu belysa hur trådarna kan spåra ur, mitt fel i detta fall)
Pappa Tyko är väl Djurgårdare, så då måste Karl-Bertil vara tvärt om.
 
Trodde stalltipset för att få svar på alla internetforum var att svara på sin egna tråd med ett annat konto, och ge ett totalt felaktigt svar.

Det triggar folks egon mer att bemästra en som har fel än att "hjälpa en främling"
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Jag svarar då jag känner att jag har nåt att tillföra och om jag känner att jag har tid och lust.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Får man inga svar alls är det ju lite svårt men jag tycker mig märka att om TS svarar tillbaka snabbt på inlägg med följdfrågor och uppriktigt vill lära sig något så brukar det bli givande trådar även för de som bara läser.
 
  • Gilla
16386 och 4 till
  • Laddar…
Timing och rubrik är viktigt.

Men även val av delforum där frågan ställs och att frågan är ställd på ett sätt som gör att de som läser vill hjälpa till.

Ytterligare en grej som brukar förklara är att ladda upp bild om det går. Och att själva frågan inte är allt för lång eller för svår att förstå.

Ibland ser man även skräckexempel på jättelånga förstainlägg som inte har delats upp i stycken. Det gör att åtminstone jag ibland, särskilt när jag har bråttom, inte orkar läsa om om jag upplever att jag bemöts av en ”wall of text”.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Det är också så att frågor som är svåra eller intressanta på riktigt inte får lika många svar som frågor som upprör, engagerar eller där man bara kan tycka.

Saker som om och om igen dyker upp med hundratals svar: något något granne tomtgräns kanske häck motorsåg. Spelar ingen roll att det kommer upp varje vecka, för det är ändå lika populärt att svara. "Är detta asbest?" (eller asbets, aspest mfl) är också poppis. Naturligtvis omöjligt att svara på men det spelar ingen roll: 273 svar där 100 säger att asbest är ofarligt, 100 säger att det är livsfarligt, 70 säger att det garanterat är asbest och tre säger "det vet man inte utan ett prov".

De allra längsta trådarna är med några undantag de där folk mer eller mindre bråkar. Se tråden om varför man inte vaccinerat sig mot; tusentals inlägg utan att någonting nytt blir sagt.

Grannar verkar nästan engagera mest. Ofta handlar det om tomtgränser, någon luddig karta eller ett servitut kanske. Om du behöver svar på en fråga skulle jag testa följande rubrik:
  • Granne naken i mitt sovrum: dolt fel?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Det finns det omvända problemet också. TS lägger in en halvdiffus fråga men svarar aldrig i tråden.

Sånt borde det vara spöstraff,kyrkoplikt, tjära och fjädrar för.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
I vissa delforum kanske man borde stänga trådar automatiskt om TS inte svarat på x dagar.
 
De svar som getts skulle jag vilja rangordna så här.
1. En tydlig rubrik som anger vad du vill men som inte är för lång. Om inte rubriken lockar så öppnar jag inte tråden.
2. Rätt forumdel. Ställ inga elfrågor i badrumsforumet även om frågan handlar om badrum.
3. Frågan, ställ frågan klart och koncist, eller sammanfatta vad du vill säga. Förklaringar kan komma efteråt, men helst ingen bakgrundshistoria i A4-storlek om det inte är relevant för frågan. Ofta behöver man beskriva omständigheter och förutsättningar för att kunna få ett bra svar.
4. Bilder är bra men måste vara högupplösta och tagna i rätt vinkel - inga bilder som är tagna på sne...
9. Timingen ser jag inte som viktig, man läser när man har tid att läsa. Men det händer faktiskt ibland att jag läser när jag inte har tid att svara. Enda sättet som fungerar för att hantera detta är att markera tråden som oläst @Per Eskilsson ;)

Jag tror att sista punkten är anledningen till många av de obesvarade trådarna, förutom punkt 1-4 då. Annars så finns helt enkelt ingen som har ett svar. Man kan då göra en försiktig bump. Somliga gör det efter tre timmar...men jag tycker det bör gå minst tre dagar.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.