Jag vill dra fram VP rör under golvet mellan kattvindarna på vårat 1 1/2 planshus. Helst 20mm rör men flexslang av lite grövre diimension kan åxå funka. Problemet i sig är väl egentligen att det ligger X kottlingar mellan bjälklagen, man ser alltså från sida till sida men då det är ca 6 -7 meter och dubbla rader med dessa kotlingar så är det kanske inte det lättaste. Är det nån som har några bra råd på hur man ska lyckas trä igenom rören så här innan jag köper på mig massa material?
Det är förresten till ett data nätverk som rören skall dras.
 
Jag skulle använda färdigdragen flexslang, det finns med 1 datakabel och då är det 16mm slang eller så finns det 20 mm slang med två datakablar i.
 
Jag har en styv stålfjäder (Fish Tape) inhandlad i USA som är suverän i slika situationer. Vet dock inte om dom finns att köpa i Sverige. Någon elektriker kanske vet.

Screen Shot 2013-10-26 at 19.13.20.png
 
Är inte kottlingarna lika höga som balkarna???

Tror inte du kommer lyckas den vägen.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är kryss kottling eller kryssning dvs att det är ett kryss mellan bjälklagen och det är öppet.
 
Det känns som om det vore lättastatt tvinga igenom ett VP rör med en boll eller nått fastsatt i änden för att inte fastna och/eller riva med isoleringen. Ingen som har nått annat förslag eller ide?
 
VP-rör är i sig själva ganska smidiga att trä fram stora kanaler, problemet kan kanske vara att få ner rören via kattvinden utan knäcka dom (och utan att stöta på kryssen förstås) men kvalitétsrör är flexiblare än man kan tro.
 
Kanske ett idiotiskt påpekande, men det finns ju något som heter trådlöst nätverk också.

Eller är det att göra det alltför lätt för sig :surprised:
 
Eller kanske en sådan härzyxel-pla4201(180004)-Large.jpg
 
Jag hade en liknande siutation, men jag skulle från ena planet till det andra och några meter i sidled genom ett krysskolvat bjälklag. Jag lånade ett endoskop samt böjde till ett VP-rör. Jag tittade genom ett hål med endoskopet och den andre styrde röret som jag sa. Röret var böjt så att det "letade" sig fram utmed undersidan på golvspånen.
 
peternicklas
WIFI är bra OM man inte har någon som helst möjlighet till trådbundet. Har själv dragit upp kabel till andra våningen just för att WIFIn inte räckte till. Har nu GB nät i hela huset. Dock så får plattor och mobiler nöja sig med WIFI.
 
Kul att du skaffade ett konto här. Visst lovade jag att du skulle få lite bättre feedback på det här forumet?
:)

Jag har själv trätt in VP-rör i isoleringen under golv och det går förvånandsvärt bra. Om man bara tejpar igen öppningen med lite eltejp så slipper man också att röret är fullt med skit när det kommer ut på andra sidan. Frågan är väl bara om kattvinden är såpass stor att du får in röret i rätt vinkel för att mata det under golvet. Min tanke är att man matar in ett rör så långt det går och skarvar sedan på ett nytt och fortsätter att mata till röret kommer ut på andra sidan.
 
Kanske ett måttband i stål?
 
Janus82 skrev:
Kul att du skaffade ett konto här. Visst lovade jag att du skulle få lite bättre feedback på det här forumet?
:)

Jag har själv trätt in VP-rör i isoleringen under golv och det går förvånandsvärt bra. Om man bara tejpar igen öppningen med lite eltejp så slipper man också att röret är fullt med skit när det kommer ut på andra sidan. Frågan är väl bara om kattvinden är såpass stor att du får in röret i rätt vinkel för att mata det under golvet. Min tanke är att man matar in ett rör så långt det går och skarvar sedan på ett nytt och fortsätter att mata till röret kommer ut på andra sidan.
Kanske tejpa på en liten släde i framänden oxå? Så glider den fint på underlaget.
 
Janus82 skrev:
Kul att du skaffade ett konto här. Visst lovade jag att du skulle få lite bättre feedback på det här forumet?
:)

Jag har själv trätt in VP-rör i isoleringen under golv och det går förvånandsvärt bra. Om man bara tejpar igen öppningen med lite eltejp så slipper man också att röret är fullt med skit när det kommer ut på andra sidan. Frågan är väl bara om kattvinden är såpass stor att du får in röret i rätt vinkel för att mata det under golvet. Min tanke är att man matar in ett rör så långt det går och skarvar sedan på ett nytt och fortsätter att mata till röret kommer ut på andra sidan.
Haha, jo jag har hängt här för länge sedan, 2007 står det i min profil men det är längre än så.
Kattvinden är ca 80 cm i basen och delvis golvad. Röret måset ju böjas 90* med en radie på 80 cm för att kunna träs in under golvet kan man ju mata på med rör efter rör precis som du säger. Tänkte att om man sätter nått bollaktigt på rörets spets borde det glida över och förbi hindren. Det blir till att pröva och se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.