De gamla grindstolparna ska bytas även om det bara är som dekoration eftersom det inte finns några grindar.

Jag har tänkt att gräva och gjuta lite och avsluta med en stolpsko eller kanske bara ett plattjärn. Sedan vill jag ha en hyfsat enkel stolpe som dock ska vara lite bredare än bara en färdig fyrkantig stolpe 95x95 mm.

Är det någon som har inspiration om hur jag ska göra något lite bredare? Ska jag utgå från en 95x95 och lägga på ett par brädor runt om eller vad är enklast?

Jag vill gärna ha dem målade så att de matchar huset men inser att det kanske är hållbarast med tryckimpregnerat som inte kan målas direkt.
 
Det finns tryckt limträstolpe på 115x115 som kan vara lämpligt. Har själv använt dem till altan- och balkongstolpar och målat vita. de är formstabila, håller sig raka och har fin finish. Inga sprickor och så. Industriprimer och lacknaftalöst oljefärg sitter åtminstone i 20 år enligt min erfarenhet.
Det är Martinsson som för dem och finns på vissa Bauhaus och XL/Fresks
 
Hej.
Jag utgick från 95*95 stolpe. Så byggde jag på den med brädor runtom. Distanser mot 95 stolpen och sen bräda. Fick till en stolpe som är 120*120.
 
D Davidofsweden skrev:
Hej.
Jag utgick från 95*95 stolpe. Så byggde jag på den med brädor runtom. Distanser mot 95 stolpen och sen bräda. Fick till en stolpe som är 120*120.
Det låter ungefär som jag tänkte! Vad körde du för dimension på brädorna? Har du någon bild på underverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.