Hej
Fick en vattenskada efter att det var stopp i avloppet under golvet, vatten steg upp via golvbrunnen.
Nu har antagligen golvbrunnen -rören gått sönder vid spolningen av stoppet.
Har försäkringen i länsförsäkringar, har en utökad försäkring.
Nu måste golv bilas upp och se om det är golvbrunnen och rören som är trasiga.
Frågan är kan man få ersättning för arbetskostnaden för komma ner till rören?
Tapet på en vägg kommer ersättas då det gick upp fukt i väggen då vatten låg på plattan under furu golvet. Vet om ålders avdragen för ytskickten på golven i badrummet och hallen , nu står det åter en avfuktare för ta bort fukten då alla furugolv och mattan i badrum är borta.
Ersätts (länsförsäkringar) för avfuktaren som nu står och då det stod en avfuktare på i direkt anslutning till skadan?
Tips på vad jag kan eska på i ersättning för detta iom att nu måste golv bilas upp och se vad blev efter spolningen.
Tips på hur jag ska göra med resterande furugolv som lämnades kvar där vattnet inte nådde, byta ut så det blir samma nya golv i korridoren?
 
Ser att företaget som var här har gjort skador i kaklet, vem ska stå för de?
 
Bor du i villa? Och vem har spolat avloppet?

EDIT: ok ser att du anlitat en firma. Jag utgår i mitt svar på att du betalat för jobbet "vitt".

Du ska bara anmäla skadan till ditt försäkringsbolag. Dom utreder om skadan är ersättningsbar via din försäkring eller firmans ansvarsförsäkring.

Skadan kommer troligtvis besiktas och rören filmas. Golven kommer inte bilas upp om man inte är helt säker på att rören är trasiga.

Du ska inte äska något ersättningsbelopp, utan om skadan är ersättningsbar kommer skadan åtgärdas i den omfattning som den kan ersättas, oavsett kostnad. Om skadan ersätts via din försäkring har du en självrisk enligt dina villkor. Om skadan ersätts via firmans ansvarsförsäkring slipper du självrisk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Och utöver själrisken så får du åldersavdrag på ytskikten.

Nu vet jag inte exakt vad den utökade försäkringen står för. Men oftast finns det ett specifikt undantag så att vid en vattenskada så ersätts skadorna som vattnet orsakar. Men inte själv det rör som orsakat skadan. är det ett rimligt nytt rör så kan den delen gå under momentet maskinskada, tror jag. Däremot så kan rör som måste bytas pga. vattenskadan ersättas. Dvs rör som måste rivas bort för att komma åt skadan.
 
Har inte själv bett om att firman som kom och bröt upp golvet, fortsatte att bila upp golvbrunnen. Jag ringde ett spolningsföretag som kom då stoppet var och spolade rören, vid översvämning steg det vatten upp under mattan. Ingen har eft spolning kollat med kamera att rören är dåliga det som blev är att det inte stannade vatten i golvbrunnen så tanken var att vattenlåset gått sönder.
Företaget som kom i måndags blev dit sända av länsförsäkringar och de skadade kakel på väggen då de bilade/tog bort golv mattan.
Försöker på tag i handläggaren på Lf med mail och telefon, har även lämnat meddelande via växeln till handläggaren men ändå inte blir uppringd.
Furugolv i hall upprivet, tapet på väggen skulle jag få ersättning för då vatten stigit upp i betong väggen oklart om furugolvet ersätts. Försöker få tydliga svar på vad som ersätts men de e luddiga svar av Lf Handläggaren.
Undran är när Lf tog ut detta företag som gjort saker trots jag talat om att jag vill ha en second opinion innan/om golvbrunnen bilas upp, vem står nu för uppbilningen som jag sa jag skulle ha en second opinion innan det gjordes. Tyvärr bilades golvbrunnen upp ändå.
Detta tog jag att "Nej inte bila upp golvbrunnen" med handledaren med företaget som på måndag morgonen direkt då de bröt upp furugolvet i hallen, även talade med handledaren på företaget på tisd morgon innan de tog bort matta i badrummet.
Sen bilades golvbrunnen upp iaf.
Fick skriva ett väldigt tydligt sms till företaget handledare att stopp jag vill veta mer om vad som ersätts av Lf innan företaget/jag själv gör något mer.
Det var det som hjälpte tydligen då handledaren på företaget tog egna beslut och golvet blev uppbilat trots jag påtalat ggn på ggn att ska få en second opinion på tisd kväll innan/om golvbrunnen är orsaken.
Ber om ursäkt om det är lite snurrigt men när företaget gör något jag sagt att jag ska ha råd av en kunnig person före åtgärd men sen ändå görs ett ingrepp utan mitt ok.
 
Ok, det förändrar förutsättningarna.

Om Lf har skickat ut firman för att göra en åtgärd i ditt hus ska dom också åtgärda fel, skada och följdskada på Lf:s bekostnad, eftersom det är på deras uppdrag. Du har dock självrisken.
 
Fick veta nu fr Lf att mitt ålders avdrag med självrisk 11500kr för få allt åtgärdat. Har ingen hum om man kan återställa badrummet och hallgolvet själv för mindre än 11500kr. Har svårt att lägga in bilderna på allt här som visar omfattningen.
 
Tips på hur jag gör för lägga upp bilderna?
 
Det är lite rörigt att förstå som du har skrivit. Varför skulle golvbrunnen bilas upp? Var det du eller firman som senare beställde spolning? Är skadan med rören redan skedd i första skedet eller efter spolningen?

Vad hoppas du ska kunna lagas/repareras för 11500 kr? Vad jag förstår har du självrisk på 1500 och sedan åldersavdrag på 10.000 som tak Resterande upp till 100.000 i åldersavdrag står LF för är det så? Hur gammalt är badrummet och våtrumsskiktet har redan påverkat via golvet? Byta golvbrunn måste göras vid renovering om den ej har bytts efter 1990. Kostnad upp mot 4-5000 kr. Inspektera med kamera rusar kostnaderna iväg och det är lätt att komma upp i 5000 kr. Du ska få ett brev från lf som bekräftar anmälan med skadenu.mmer. Där står även om olika ålders avdrag och år. Ta reda på vad som gäller för dig med tilläggsförsäkringen så att den verkligen gäller för husets åldersavdrag så att det inte är någon annan typ reseförsäkring i hemförsäkringen. Är det så låt dem köra
 
Som sagt om förs. bolaget fixar det här för 11500 så är det ett lysande erbudande. Men som sagt, kolla vad det faktiskt betyder. Rent hypotetiskt så kan de fixa skadan utan att göra något värdehöjande. typ lappa ihop tätskiktet just vid skadan. Det vore regelvidrigt men...
 
hempularen skrev:
Som sagt om förs. bolaget fixar det här för 11500 så är det ett lysande erbudande. Men som sagt, kolla vad det faktiskt betyder. Rent hypotetiskt så kan de fixa skadan utan att göra något värdehöjande. typ lappa ihop tätskiktet just vid skadan. Det vore regelvidrigt men...
Reparation av rollat våtskikt vill man inte godkänna. Endast folieskikt eller våtskiktsmatta efter 2010 får repareras. Golvet är redan uppbrutet och hantverkare har haft sönder kakel. Är badrummet från 2010 eller yngre får de reparera den delen. Är det äldre så blir det nytt badrum.
 
Jag skrev "det vore regelvidrigt", men sådant har hänt. Och jag skulle kunna tänka mig att risken är större för sådana lösningar om man har en försäkring som garanterar noll eller låg ålderavskrivning,

Antag att du har ett badrum från 1930 i originalutförande (sådana finns). Och så får du en vattenskada.

Oavsett vad man har för villkor och tillägg i försäkringen, så vore det ju orimligt om du då skulle kunna få det badrummet fixat till full modern standard för bara en självrisk på 1 500. Iofs. så kanske man får anse att förs. bolaget får skylla sig själv om de beviljar en sådan försäkring för ditt antika badrum.
 
T
Om det av LF anlitade bolaget har gjort åverkan trots att du klart och tydligt sagt ifrån så är det bolaget som ska stå för hela kostnaden och sedan får de väl förhandla med LF.
Du ska inte ha merkostnader för åverkan och åtgärder som du inte beställt.
 
hempularen skrev:
Jag skrev "det vore regelvidrigt", men sådant har hänt. Och jag skulle kunna tänka mig att risken är större för sådana lösningar om man har en försäkring som garanterar noll eller låg ålderavskrivning,

Antag att du har ett badrum från 1930 i originalutförande (sådana finns). Och så får du en vattenskada.

Oavsett vad man har för villkor och tillägg i försäkringen, så vore det ju orimligt om du då skulle kunna få det badrummet fixat till full modern standard för bara en självrisk på 1 500. Iofs. så kanske man får anse att förs. bolaget får skylla sig själv om beviljar en sådan försäkring för ditt antika badrum.
Det.är klart de har olika villkor som gör att de skyddar sig mot det beroende på hur vattnet har kommit dit.
Minskat åldersavdrag
Vi ersätter det åldersavdrag som överstiger 10 000 kronor om
byggnaden som du försäkrat med fullvärde drabbas av en ersättningsbar
skada. Åldersavdraget i grundförsäkringen kan vara
upp till 100 000 kronor. För byggnadsdel som är avskriven till 100 procent sker ingen ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.