Är i behov av tips på seriösa hantverkare för ett altanbygge. Har renoverat vårt hus och stött på både det ena och det andra och behöver nu tips på bra människor att anlita.

Altanen är ca 30 kvm stor, på 1,5m höjd, och inga konstigheter.

Bygget är i Sundbyberg och skall startas asap.

Har själv tagit in offerter från flera företag, det billigaste priset i en offert dubblerades i en annan, ett företag som offererat varnades det för här i detta forum - vet varken ut eller in.

Vore så tacksam för tips!
 
Just att det är bråttom är tyvärr den värsta varningsklockan. En seriös och prisvärd byggare är oftast fullbokad åtminstone 6-8 månader framåt eller ännu längre lite beroende på storleken och konstruktionen på din altan.

För mig är det nästan tvärtom att om en byggare redan nu till våren eller sommaren skulle kunna göra jobb blir jag tveksam.

Men det enklaste är just det du gör, försök leta bland grannar, vänner i samma trakt etc, diskutera med ev försäkringsbolag som finns lokalt om tips på hantverkare. Känner du någon duktig hantverkare själv så fråga denne även om de jobbar i annan yrkeskategori så har de ofta hyffsad koll.

Oavsett vilket så ta in tydlig offert, kolla f-skattesedel men dubbelkolla även genom att ringa skatteverket, kolla ansvarsförsäkring och även här dubbelkolla genom att ringa försäkringsbolaget. Ta in referenser och ring eller helst besök någon av dessa.

Slutligen, skriv ett tydligt avtal och var noga.
 
Plus att det troligtvis kommer att behövas ett bygglov till en altan med sådan höjd. Men det kanske redan finns?
I övrigt håller jag med till fullo på de punkter som togs upp i inlägget ovanför mitt.
 
1,5m är garanterat bygglovspliktigt - Jag byggde min i fjol strax söder om stan och fick glatt vänta ett par månader på bygglovet. Dessutom behage stadsbyggnadskontoret komma ut och MÄTA min altan efter bygget för att se till att jag/vi byggt enligt ritning/bygglov.
Skall ni däremot ersätta en befintlig altan till samma storlek och höjd så bör det inte vara några som helst problem.
 
Att bygga en altan är bland det enklaste o vanligaste jobb som hemmafixare brukar åta sig.
Därför kan du söka alt annonsera på Blocket.
Men som många påpekat, bygglovet behövs först.
 
Det är inget svårt att bygga en altan. Jag har svårt att se att du kan bli blåst av någon firma. Ta in offerter genom olika tjänster och kolla att de har gjort det specifika som du skall göra tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.