Har nu köpt det mesta till det nya badrummet. Återstår att inhandla en handdukstork (modell "hög stege"). Vi har vattenburen värme med ett befinligt element i badrummmet. Planen är att fimpa elementet (det blir golvvärme) och istället koppla in vattnet till handdukstorken. Hittade ett snyggt på Svedbergs till priset av 8000!! Har ni förslag till likande modell men till ett mer överkomligt pris?
 
Har beställt Svedbergs 50x160 i silver (den runda) för ca 3500kr
 
Doctool skrev:
Har nu köpt det mesta till det nya badrummet. Återstår att inhandla en handdukstork (modell "hög stege"). Hittade ett snyggt på Svedbergs till priset av 8000!!
Jag har också fastnat för denna "stege" - tycker den är jättesnygg! Hos Sigro (http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/handukstorkar/svedbergs.html) kostar den dock "bara" 5380 kr (500x1700 mm i mattkrom). ;) Dock måste du köpa till en reglerventil för vattenburet system för 623 kr.

Se även Europa (http://www.sigro.se/es_shop/index_nocache.html). Den kostar 1999 kr (500x1600 mm i silver). Reglerventil för vattenburet system kostar 607 kr till denna.

Hafa har också en snygg handdukstork för vattenburen värme som heter Kioto, 3995 kr. Dock vet jag inget mått på denna (får inte fram den på deras hemsida). :-/

Lycka till!
Mvh Anna
 
M
Kolla escala från www.langenfeld.se - snygga tycker jag. Såg dem i Hus och Hem tidningen.
Mvh Carina
 
Tack Anasel för ett kanontips. Sigro verkar ha precis det vi är ute efter till betydligt humanare priser. Lutar helt klart åt någon av deras modeller.

Tycker ni man behöver både reglerventil för vattnet samt en elpatron för sommaren då vattnet i cirklarna är avstängt eller är det "överkurs"?
 
Doctool skrev:
Tycker ni man behöver både reglerventil för vattnet samt en elpatron för sommaren då vattnet i cirklarna är avstängt eller är det "överkurs"?
I såfall skulle jag skippa det vattenburna (gjorde så själv) och bara satsa på elpatron; man vill ha värmen på sommarhalvåret också. Men, bäst är väl att köra med båda även om jag är osäker på om det lönar sig ekonomiskt (beror på hur mycket rördragning man måste göra, vad ventilen kostar etc).
 
Ventilen kostar enl uppgift ca 600:- och jag planerar att placera den på samma ställe där elementet nu finns så det bör inte innebära några större rördragningar (dock eldragning till el-patronen). Finns det möjlighet att koppla vattnet från värmesystemet både till handdulstorken och till golvvärmen. Den uppenbara nackdelen blir då att man inte har golvvärme på sommaren när det vattenburna värmesystemet är avstängt. Praktiskt genomförbart? Ekonomist försvarbart?
 
Har du vattenburen golvvärme på andra ställen? Ofta är det svårt att få lönsamhet i att endast köra med vattenburen golvvärme på ett (litet) badrum och inte i andra rum. Man kan ju köra värmen manuellt på sommaren och stänga av alla radiatorer och bara värma upp golvet och handdukstorken.

Själv så valde vi elgolv och elpatron till handdukstork för att kunna köra året runt och det vill man nog; klinker blir kallt om det inte värms plus att värmen hjälper till att torka upp. Möjligtvis skulle man även ha anslutit torken till den vattenburna värmen, men kostnaden för ventilen får vägas mot uppvärmningskostnaden el kontra fjärrvärme (hos oss).
 
Vi har el-golvvärme i andra badrummet (renoverat av tidigare ägare) samt hall där vi själva la in el-golvvärme och tog bort det befintliga elementet. Det låter som om det blir el-golvvärme i nya badrummet samt vattnet kopplat till handdukstorken.

Förslag till märke på el-golvvärme (tror att vårat andra heter T2?)? Skiljer de sig åt vad gäller kvalitet och livslängd?
 
Hafa har prisvärda handdukstorkar verkade det som, när jag kollade. Jag valde en från Nordhem tillslut.. :)
 
anasel skrev:
Hafa har också en snygg handdukstork för vattenburen värme som heter Kioto, 3995 kr. Dock vet jag inget mått på denna (får inte fram den på deras hemsida). :-/

Lycka till!
Mvh Anna
Hafa - Kioto är H990xB490xD115, tyvärr finns det ingen uppgift om värmeeffekt.


MatildaSofia skrev:
Hafa har prisvärda handdukstorkar verkade det som, när jag kollade. Jag valde en från Nordhem tillslut.. :)
Har också kikat på Nordhem men de kostar ju lite mer, vilken modell valde du?
Jag vill ha Nordhem - Borgholm men visst ligger Hafa bättre till i pris:
http://www.hafa.se/Archive/Documents/PDFer/Kap 17 SE Handdukstorkar.pdf


Ni som har ersatt ett befintligt element med en handdukstork, har det räckt till värmemässigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.