Hej!

Brukar klara av sånt här själv men blev lite osäker i detta fall. Jag skall hänga upp en ganska tung detalj (knappt 30 kg) på en yttervägg i källaren och den kommer behöva hänga på en enda infästningspunkt. Min väggkonstruktion är illustrerad nedan, väggen är gjord av betonghålsten, därefter en tät plast, ett mellanrum på ca 15-20 mm och sedan en massiv 18 mm träpanel. Min första tanke var att borra hål genom alltihop, sätta en plugg i betonghålstenen, på med massa akrylfog (eller annat lämpligt åldersbeständigt kladd) runt själva hålet i plasten och sedan klart. Jag började då försöka lista ut hur grov bult jag skulle ha. Har letat massor och hittar sträckgränser men ej brottsvärden för vertikal last som det blir i detta fall. Dessutom blir det ju ett väldigt stort moment då detaljen kommer hänga längst ut och bulten sannolikt kommer sticka ut 40-50 mm från där den är infäst och iom att jag skall få in en plugg kommer den inte kunna få "stöd" på undersidan från träpanelen.

Det lilla utrymmet mellan panel och betonghålstenen gör att expanderbultar av olika slag sannolikt inte kommer funka då det inte finns plats att expandera (mer än pyttesmå sådana som ej tar vikten). Jag är också egentligen osugen på att ta hål i plasten då den suttit där sedan tidigt 80-tal och uppenbarligen funkat bra i ~40 år.

Mina frågor är då:
1. Någon som har ett annat förslag på hur jag kan lösa upphängningen?

2. Om jag gör enligt ovan, kan någon, faktaunderbyggt, ange hur grov bult jag behöver (svar av typen "M10 räcker säkert" undanbedes då det som skall hängas upp av ekonomiska skäl inte får åka i golvet).
 
  • Sektionsritning visar väggkonstruktion med betong, isolering, träpanel och upphängningsanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir lättare att fundera på alternativ om du ger lite mer info. 30 kg är ju inte så våldsamt tungt. Är det inte enklare att bara fästa den i panelen? 18 mm träpanel är ju inte direkt vekt. Behöver det vara ännu starkare går det att fästa en bit plywood på väggen för att sprida lasten. Betonghålsten kan väl vara lite vanskligt att fästa saker i just eftersom det är hål i den.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Varför inte hänga i träpanelen om den är 18 mm tjock? Finns det en regel bakom är det ännu bättre. Kan du bättre beskriva föremålet? Kanske en bild?

I ditt exempel är inte bulten det jag hade varit mest bekymrad över, utan hur väl den är förankrad i betonghålstenen.
Vill du dimensionera själva skruven är det hållfasthetslära du ska studera. I skjuv tål en skruv ca 60 % av vad den tål i drag, eller mer exakt 1/sqrt(3) givet att du tror på von Mises flytkriteria. Notera att flyt inte är lika med brott. Praktiskt är det dock ett väldigt vanligt dimensioneringskriteria inom industrin. Men gör dig själv en tjänst och slå till på något grovt bara, bara idiotiskt att testa gränserna för en engångsgrej.

Kanske kan du hitta ett lämpligt beslag som fästs med några träskruvar i panelen. Det är min första tanke i vilket fall.
 
Finns inga reglar bakom, panelen verkar sitta på en list uppe och nere och som påtalats beror det ju på vart man råkar träffa hur bra det blir i en betonghålsten.

Hur menar ni med att bara fästa i panelen? Bara typ en fransk skruv?

Ser att ni söker info kring detaljen och det är en konserverad jakttrofé så den är ganska stor och den har endast en upphängningspunkt och jag kan därmed inte ordna fler skruvar/upphängningspunkter.
 
Jag har bland annat hängt upp mitt räckskåp i M10stång fäst med kemankare i betonghålsten.

Provade själv att hänga i två stänger innan jag hängde upp skåpet. (Vägde ~80Kg vid tillfället)
 
J julaftonsful skrev:
Hur menar ni med att bara fästa i panelen? Bara typ en fransk skruv?
En fransk skruv är nog inte lämpligt att fästa i panel. Jag tänker mig någon enkel skruvkrok.
https://www.biltema.se/bygg/beslag/...MI18a3uqu0gwMVVBiiAx3fgQCzEAQYASABEgIHQfD_BwE
Vill du att den skall sitta i mer trä så skruvar du en bit plywood på panelen och sätter kroken i. En gängstång fäst med kemankare i betonghålstenen kommer tveklöst att bli starkare. Men det är mycket mer jobb och en styrka som du klarar dig utan.
 
En sån där krok känns väl klen? Jag kan ju iofs ta en grövre träskruv o skruva den lite i vinkel, då får jag ju dessutom lite mer trä som den sitter.
 
En 6mm träskruv typ Spax i träpanelen håller för det du ska hänga upp.
 
Du kan ju göra en fästplatta med fyra infästningspunkter mot betongen och i denna har du sedan en infästningspunkt till din trofé?

Angående val av skruv så räcker en M10 "gott och väl" för vikten på 30kg sett till vad stålet klarar för belastning, problemet blir om du får till en tillräckligt bra infästning i betongen..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.