Vi bor i ett hus som står på en sluttande skogstomt med utsikt över sjön. Skogen består av blandskog (tall, gran, björk, rönn, lönn osv), på tomten växer även blåbär och hallon, en och annan rysk lönn och på framsidan en syrénbuske samt dvärgsyren. Kring huset har vi gräsmatta.

Det är på framsidan mellan en tunn skogsremsa och en gran intill syrenerna, ca 7 meter, som vi vill plantera en häck eller något annat som tjänar som insynsskydd. Då denna del av tomten är lite upphöjd jämfört med vägen, behöver inte häcken nödvändigtvis bli superhög.

Jag har tidigare funderat på en syrenhäck men behöver lite input innan jag bestämmer mig. Finns andra alternativ som skulle kunna passa? Kan jag blanda syren och någon annan buske för ett mer "levande" intryck? Som sagt, jag behöver tips och idéer. Är öppen för alla förslag.
 
Redigerat:
Vilken del av landet? Zon?
 
yonna skrev:
Vilken del av landet? Zon?
Stockholm, så zon 2.
 
BirgitS
En tunn klippt häck eller en häck i form av friväxande buskar som tar plats åt alla håll?
 
BirgitS skrev:
En tunn klippt häck eller en häck i form av friväxande buskar som tar plats åt alla håll?
Jag tänker friväxande, kanske ett lite vilt intryck för att smälta in bra.

Samtidigt har det slagit mig att det kanske är här, om någonstans på tomten, jag bör plantera tex lavendel som jag är väldigt förtjust i. Kanske kan man ha någon grön buske och bla lavendel i framkant, och fylla ut med ex daggkåpa? Astilbe är också vacker. Alternativt rosenbuskar av något slag. Ja ni ser, jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag vill ha det 😅
 
BirgitS
Fast det blir ju inte mycket till insynsskydd av lavendel och perenner?
Eller tänkte du först ett antal buskar som insynsskydd och sen perenner framför dem?
Glöm i så fall inte att du behöver kunna komma åt buskarna så att det går att föryngringsbeskära dem vid behov. Du behöver också lämna så mycket utrymme mellan buskarna och perennerna så att buskarna har plats att bre ut sig när de växer.

När det gäller lavendel och perenner är det viktigt att tänka på solmängd både innan och efter att buskarna växt upp.
 
BirgitS skrev:
Fast det blir ju inte mycket till insynsskydd av lavendel och perenner?
Eller tänkte du först ett antal buskar som insynsskydd och sen perenner framför dem?
Glöm i så fall inte att du behöver kunna komma åt buskarna så att det går att föryngringsbeskära dem vid behov. Du behöver också lämna så mycket utrymme mellan buskarna och perennerna så att buskarna har plats att bre ut sig när de växer.

När det gäller lavendel och perenner är det viktigt att tänka på solmängd både innan och efter att buskarna växt upp.
Precis, buskar bakom var min tanke, men kanske alltså bättre att satsa på att plantera lavendeln och perenner någon annanstans på tomten och hålla sig till endast buskar av något slag just här.
 
Om du vill ha det lite "vilt" och oplanerat satsa då på buskar i olika färger/texturer etc. tex:

Smällspireor, finns i många färger från ljusaste gulgrön/orange till mörkaste vinröd. Kostar runt 100-lappen stycket och blir ca 150-200cm långa. (klipp dessa de första 2 åren och du får dem högre och tätare)

Slånaronian blir i samma höjd och har en snygg grön/grön färg, får dessutom ätbara bär, kanske någon blommande buske typ syrenhortesia i mixen?

Det finns fler spireor och andra buskar som är lättskötta, kolla in på någon hemsida typ blomsterlandet där du kan se höjd/vattenkrav och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.