Efter lite arbete i trädgården under helgen blev jag åter påmind om att jag saknar minst en såg.

Jag har en misskött häck där jag sakta börjar försöka få lite fason på, klipper utifrån för att få lite nya färska skott, det är nog på rätt väg men säkert några år bort.

Detta innefattar att gallra ut döda stammar på upp mot knappa decimetern och även kapa toppar, på kanske 6-7cm.

Dessutom lite trångt med pallkragar och staket nära häcken.

Har hittills kört med fogsvans men är otympligt och nyper väldigt. Nu är fogsvansen för ändamålet slut(tappat skränkningen)

Det är inga väldiga mängder det rör sig om.

Är en vanlig handhållen grensåg bra? Tips på modell?

Finns motorsåg i huset men inte utbildning att arbeta från annat än mark och inte heller möjlighet att ställa upp lämplig plattform att jobba från även om man skulle frångå det.

Är tigersåg ett bra alternativ?

Kollade även på Milwaukee M12 FHS-602X Grensåg som i alla fall ser lite säkrare ut än en vanlig motorsåg. Är det ett bra alternativ att beskära lite häckar, fruktträd och sly?

Har batterier från Dewalt 18V och Bosch (blå) 12V samt en batteridriven Husqvarna grästrimmer. Planerar även i förlängningen att skaffa batteridriven häcksax, så är ju fördel om det inte blir ett batterisystem för varje pryl.
 
Jag kör tigersåg. Bosch blå 12v. Funkar väl drägligt men kunde gärna haft lite mer kraft. Det som är bra är att det är enhands när man klättrar runt i träd.
 
Hur högt är det? Du skriver decimetertjocka stammar, i häcken?

Vi tar allt med handredskap idag. Bäst är väl grensågen från Felco, men går du på det spåret är ARS också bra. Har ett par äldre grensågar på stång för att nå sådant 3-4 meter upp. Det är dock påfrestande att stå och såga så högt, så jag har funderat på något maskinellt själv.
 
Tack för bra tips!
Det högsta börjar väl nå 3-4 m igen, men min plan är att försöka få ner häcken till ca 2m.

Även med maskin kan det ju vara lämpligt att ha något bra handhållet. Anledningen till maskin för min del är väl att det i många fall upplevts trångt att såga med en handsåg och kämpigt ibland i konstiga vinklar.
 
Schweiz och Japan, känns ju ok, hur är det med våra svenska märken? Finns något som fortfarande har produktion i Sverige och håller någon kvalité? Bacho? Husqvarna?

Fiskars? Köpt ett gäng sekatörer från Fiskare som inte varit något vidare. Kan de sågar?

Senaste sekatörerrna från Felco kändes som bra stål likaså Bacho (från frankrike) tycks helt ok.
 
Fiskars grensågar är bra, har två. En liten infällbar och en klipp/såg med teleskopskaft för klenare.
Fick en elektrisk grensåg med teleskop, men används sällan.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Schweiz och Japan, känns ju ok, hur är det med våra svenska märken? Finns något som fortfarande har produktion i Sverige och håller någon kvalité? Bacho? Husqvarna?

Fiskars? Köpt ett gäng sekatörer från Fiskare som inte varit något vidare. Kan de sågar?

Senaste sekatörerrna från Felco kändes som bra stål likaså Bacho (från frankrike) tycks helt ok.
Bachos modulära med rullande handtag är den bästa sekatör jag provat. Delarna finns i s, m och l samt olika kapacitet på skären :love:
 
nanowire nanowire skrev:
Bachos modulära med rullande handtag är den bästa sekatör jag provat. Delarna finns i s, m och l samt olika kapacitet på skären :love:
Köpte blandade delar i höstas, nog efter tips från dig. Inte riktigt fast än men helt ok. Köpte både handtag i S och M, konstiga där är att S upplevs för stor och liksom glider ur handen medan M ligger bättre.

Har de även någon bra grensåg?
 
J JFrisk skrev:
Köpte blandade delar i höstas, nog efter tips från dig. Inte riktigt fast än men helt ok. Köpte både handtag i S och M, konstiga där är att S upplevs för stor och liksom glider ur handen medan M ligger bättre.

Har de även någon bra grensåg?
Bahco gör bra bågsågar vilket funkar bra om det finns tillräckligt utrymme. För högre upp skulle jag vilja ha en Silky på stång men lider med en gardena. Den gör jobbet (till slut) så priset för en Silky med Samuraj-namn har ännu inte känts tillräckligt motiverat.
 
Har haft både Fiskars och någon namnlös infällbara grensågar och varit långt från imponerad. Sedan ett år tillbaka har jag en Silky Pocketboy 170. Skillnaden är enorm och enstaka decimetertjocka träd sågar den garanterat snabbare än vilken tigersåg som helst. Uthålligheten får dock sitta i armen.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
R Ropa skrev:
Har haft både Fiskars och någon namnlös infällbara grensågar och varit långt från imponerad. Sedan ett år tillbaka har jag en Silky Pocketboy 170. Skillnaden är enorm och enstaka decimetertjocka träd sågar den garanterat snabbare än vilken tigersåg som helst. Uthålligheten får dock sitta i armen.
Trist att höra men lite det jag hade på känn. Trist att våra gamla kvalitetsmärken tappat så och till stor del flyttat ut tillverkningen. Det kanske är en japansk såg man ska ha.
 
Jag har testat lite olika produkter:
Grensax -Fiskars och Gardena. Fiskars är skräp med för mjukt stål i skären. Snygg design, dock. Gardena är OK

Batteridriven enhandskedjesåg -Makita och Stihl GTA 26. Makitan är klumpig och lite långsam med sin breda kedja. Stihlen är en fantastisk maskin. Det märks att Stihl är ett företag som sysslar med den här typen av produkter. Klar köprekommendation. Ett batteri är för lite om man har lite mer att göra.

Sekatör -Har testat många fabrikat. Felco är den bästa sekatören hittills. Efter avslutat jobb tvättar jag den i vatten och oljar in den med lättflytande olja, både för rostskydd och för att hålla allt smort. Den är alltid som ny.

Stångsekatör -Har bara testat ARS Power Helium. Min är en tvåmetersmodell. Jag gillar den mycket. Skären håller sig skarpa. Jag underhåller den pss som Felcon ovan
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
C
VI har en äldre Wolf Garten grensåg som både kan användas "fristående" eller monterad på teleskopstång. Tycker den håller måttet.
Motsvarande aktuell modell tycks vara "POWER CUT SAW 370 multi-star® GRENSÅG" (puh!):
https://www.wolf-garten.com/se/produkter/multi-starr-system/multi-starr-traedvaard-utan-stege/detail?tx_mtdproducts_mdtproductsproducts[product]=4008423878592&cHash=0efb3f2a7e262789a6add41680b50afb

Ja, skall du ha en grensåg skall det vara av modellen "japansåg" annars är det hopplöst.
 
Tack alla för bra input!

Jag hade stor beslutsångest, ARS kändes på många sätt bra, men lite trist att handla från Asien när vi har och haft så fina verktyg i Europa.

Slutade med att jag köpte en lite kortare såg från Felco då den verkade trevlig och dessutom stötta lite "inhemsk" marknad samt en från ARS.

(därtill kom det med en fällbar såg från vardera märke och två japansågar. Jag har länge suktat efter en japansåg men inte kommit till beslut om sort/modell)

Väl levererade visade det sig dock tyvärr att Felco inte alls gör sina grensågar i Schweiz som sekatörerna utan den var gjort i Korea!? Hade jag gått in på Felcos hemsida och tittat hade det varit uppenbart, men det gjorde jag tyvärr aldrig innan beställning.

Det får nog bli att skicka tillbaka Felco-produkterna och bara behålla ARS-sågarna, tillverkade i Japan.

Jag hade ju från början tänkt något elektriskt men det får nog vänta. Som det är nu är häcken såpass eftersatt att jag försöker gå lite försiktigt fram så den hinner återhämta sig lite mellan varven och behålla lite grönt att ta upp ljus med till nästa vända, då ska det nog duga med en bra handsåg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.