Är tvungen att kräva för dränering för hand på ena sidan och skulle gärna vilja ha tips på någon bra och ergonomisk spade för detta arbete? :)
 
Köp INTE "Fiskars" - detta är världens mest över-
reklamerade märke - i USA frossar folk i Fiskars-
skiten de lurats på - tom folk som har Stihl- o Hva-
motorsågar för 0,5 Mkr är stotla för sina Fiskars-
skit-grejor - en riktigt bra grävspade för små piengar
är Biltemas - den här

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tra...3BC_XFy5W9MDRxlzE4JnySLspbkansyeelBoC6i7w_wcB

Köp två styck sådana för 400 kr så har du ngt som är
oändligt mkt bättre än en Fiskars för samma pris ... .

Sedan finns det givetvis proffs-grejor som är mkt bättre
och kosta mkt mera ... .
 
Tack för tipset! Håller med om att Fiskars är överreklamerat.
Blir en sväng till Biltema,har hört gott om Julas med.
 
Kubota gör bra hydrauliska spadar😄

Jag har en Fiskars spade som grävt säkert 1000 plinthål. Funkar bra fortfarande förutom att själva bladet blivit lite mjukt
 
Redigerat:
ha ha ha
Jäkla segt att det bara är runt 0.7-1meter annars hade det varit kanon :D
 
Ja just det - bladet på en ny Fiskars har ju ingen styvhet
alls - ryggradslös - en grävspadarnas amöba/blötdjur helt
enkelt. Iofs bara några personliga åsikter ... . Sedan är ju
utseendet klockrent lura 08:surprised:rna - eller :) ?
 
Håller med om att fiskars kvalitet är tveksam.
Köpte en grisdyr grensax, bröt av den inom ett år då jag klippte en tjock gren.
Fiskars-skyffeln jag köpte slet jag ut på en säsong också.
Å andra sidan höll biltema-skottkärran också bara en säsong.

Till plantagens och biltemas försvar så fick jag nya grejor, och de är inte trasiga ännu och den nya skottkärran fyller snart två år.
 
När vi köpte huset för 11 år sedan köpte jag två fiskarsspadar och en skyffel. Har sedan dess handgrävt dränering och en hel del annat med dessa spadar och även skyffeln har fått göra sitt. Är kort sagt otroligt nöjd med dem.
I höstas misshandlade jag en av spadarna rejält och knäckte plasthandtaget när jag försökte rulla undan en (alldeles för stor) stenbumling. Är dock övertygad om att ingen annan spade hade hållit bättre där och kommer att ersätta den trasiga med en ny av samma märke.
Enda synpunkten jag kan ha är att bladet är lite litet men det är ju pga av ergonomi-tänket; tyngden per spadtag blir ju mindre och därmed belastningen över tid.
För övrigt är det den spade som används när det någon gång grävs manuellt i samband med att Varberg Energi gräver för fjärrvärme och fiber här i stan. Säkert ingen slump.
Långt inlägg, men jag kan helt enkelt inte förstå den negativa kritiken.
//Ronnie
 
Man behöver väl egentligen flera olika spadar beroende på vad som ska göras, till att gräva i kompakt jord tycker jag en spetsig stålspade med lite längre och S-böjt stålskaft fungerar bra. Kolla bara att infästningen mellan blad och skaft ser bra ut (svetsad).
Träskaft tycker jag brukar gå sönder efter ett tag om det är lite tungt men på en skyffel för att lägga ut och jämna till grus och jord fungerar det naturligtvis bra.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag tycker ergospaden är toppen till lättare grävning i trädgårdslandet och där man inte behöver bända så mycket. Annars är det fiskars proffs som gäller om man ska köpa en ny spade. Den kan man köpa reservdelar till och byta ut om de går sönder. Ett annat ovärderligt redskap vid lite tuffare grävning är korphackan, då behöver man inte bända med spaden vilket sparar både spade och psyke. (y)
 
En kabelskyffel är helt perfekt. Första gången jag provade en sådan såg jag det som ett skämt men blev mycket förvånad hur användbar och smidig den är att t.ex. komma ned i hård mark och även att kunna bända upp mindre stenar med. Den ser ut som en vanlig skyffel men är smalare vilket gör att den styvare. Sök på kabelskyffel.
Många småler åt skyffeln först men efter att fått prova den har de skaffat sig egna.
Och en korp är också bra att ha tillgänglig.
 
Ska man lägga annan dränering minns jag från barndomen hur min morfar hade en dräneringsspade på sin bondgård. Smal och sisådär 70 cm långt blad. Användes för att lägga dräneringsrör på rätt djup på åkrarna.
 
Vilka fiskars är det som ej är bra? Jag tycker att fiskars ergo är kraftigt underskattade, otroligt mkt bättre än allt annat jag testat i ergonomi, och inga problem alls med hållbarhet eller kvalitet. Efter knappa 100 ton handgrävt och skyfflat genom åren har min skyffel och spade endast tappat reflexerna på handtaget. Tar man sönder dem handlar det nog (som så ofta) om att man använder det på fel sätt.

Sen kanske biltema o Jula har bra alternativ idag, när jag köpte mina ergo var fiskars de enda som hade ergonomiska alternativ. Med tanke på hur julas o Biltemas prylar brukar vara hade jag dock varit lite tveksam till det.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
En kabelskyffel är helt perfekt. Första gången jag provade en sådan såg jag det som ett skämt men blev mycket förvånad hur användbar och smidig den är att t.ex. komma ned i hård mark och även att kunna bända upp mindre stenar med. Den ser ut som en vanlig skyffel men är smalare vilket gör att den styvare. Sök på kabelskyffel.
Många småler åt skyffeln först men efter att fått prova den har de skaffat sig egna.
Och en korp är också bra att ha tillgänglig.
Smalspaden är klart den mest användbara.(y) (också som snigelvapen)
Ska man skyffla sand och grus passar dock den normalbreda bättre.
Spade med spets fungerar främst att skära genom grästuvor, inte till att gräva med.
 
Redigerat:
Jag blev förvåndad att så många inte tycker om Fiskars?
Vilken modell är det som är dålig?

Tittade på fiskars.se och de verkar inte ha den spade som är "standard"(som jag har) i Finland.

Modellen som jag har säljs i "alla" finska butiker http://www.fiskars.fi/Piha-ja-puutarha/Tuotteet/Maanmuokkaus/Lapiot/131921-Pistolapio


Frun köpte en gång en billig spade från plantagen.
Nåja den såg ut som en spade men det var allt.
Inte gick den att gräva med, bladet hade samma hårdhet som en bit takplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.