Har en ganska besvärlig gräsmatta, på så sätt att den inte är speciellt rektangulär och är i två plan med en slänt. Behöver tips på en robot som klarar detta,

Bifogar en av de finaste bilder jag någonsin gjort :p
Tomten består av två plan. Den nedre vid poolen (som pilarna pekar på) och den övre (som pilarna pekar ifrån).
Där det är pilar är det alltså en slänt, ca 1 meter bred, 1,5 meter lång och lutar väl 20-25 grader. Ska försöka mäta lutningen när det slutat regna,
Tomten är ca 1000 m2 och jag uppskattar gräsmattan till max 500m2, snarare kanske 400m2.

Bilden är inte skalenlig. Rent utrymmesmässigt så är det nog kört runt poolen. Där blir det antagligen för trångt för en robot. På övriga ställen bör det inte vara något problem att komma fram.

Frågan är vad man ska ha för robot?
Hade kollat in Bosch Indego först eftersom den ska vara lite "smartare", men det verkar vara så mycket strul med den.
Lutar nu åt en AM 308 eller en Gardena R70Li istället.
Tips på andra klippare som kanske klarar det bättre?

trädgård.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välj klipparen en storlek större. Tänk på att arean som refereras är vid klippning dygnet runt alla dagar i veckan. Med vilodagar för gräset och eventuella pauser pga aktiviteter så rekommenderar jag definitivt detta.

Komplexiteten på tomten antyder att Guide-kabel behövs.

Tomter påminner på många sätt och vis om min egen tomt, även om jag har de stora ytorna nedanför slänten istället för ovanför densamma.

Jag har en AM220AC, vilken jag tycker fungerar fantastiskt bra med tanke på förutsättningarna jag har på tomten. Denna säljs numera under namnet "Gardena R160". Det finns även någon butik kvar som har den under Husqvarnas namn till ungefär samma pris. Se mer på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=242140,1632650

Att köpa klippare på webben är inget bekymmer. Särskilt inte om man köper etablerade märken med bra servicenät.

Runt poolen så klarar klipparen att gå om du har lägsta avstånd på 80cm eller mer där, men är du i närheten av de små avstånden så skulle jag snarare rekommendera att stenlägga eller lägga trall runt den. Men med de små avstånden så är det bra att ha en guide från vänster kant av tomten vid poolen, på ena sidan av densamma och upp i mitten av ena slänten.

Kan också vara läge att stänga av (gå ut med begränsningen och tillbaka med 1dm mellanrum så att enbart en mycket smal öppning finns kvar) i överkant av slänterna så att klipparen inte alltid går ned på den nedre delen av tomten. Med en slänt så finns en risk att den lägger mer klipptid där nere än upptill eftersom klipparen i slänter har en tendens att vika av. Detta beror dock till stor på de faktiska förhållandena och är svårt att bedömma med denna enkla ritning som grund....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.