Hej!

Är det någon här på forumet som har något tips på lebverantörer av glasräcken för inomhusbruk.

Skall sätta ett nytt räcke vid trappen och jag blev sugen på ett glasräcke. Kan bli otroligt snyggt...

/Jonas
 
Är det ingen här på forumet som har några tips?vc ??? :'(

Skulle helst slippa bygga själv...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Är det ingen här på forumet som har några tips? ??? :'(
Jojomen, kan du bara fixa stolparna och handledaren själv. Du ska väl ha något att göra? ??? ;D
Sedan kontaktar du en glasmästare så fixar han det lätt. :D Har du tur behöver det inte bli så dyrt heller. :-/
 
Du kanske skulle göra som Ernst i Sommartorpet igårkväll :)

Han använde plexiglas, såg faktiskt kanonfint ut till det där helt underbara smidesräcket :-* som smed-Lina (tror hon hette nåt sånt) hade gjort.

Det som däremot verkade väldigt 'epigt' var fastsättningen, han knöt med lädersnoddar (han var fö. noga med att måtten på 10 cm. 'luft' inte skulle överskridas av säkerhetsskäl), kändes ju, iaf. när man såg det, som högst tveksamt om det skulle hålla om någon verkligen ramlade mot plexiglasskivan :-/
Det borde finnas någon stadigare (och faktiskt även snyggare ;)) fastsättningsvariant, fast jag har inte grunnat vidare på det, men det var ett litet tips iaf.

MVH//Christina.
 
Vet inte om jag tycker Ernsts konstroktion såg så bra ut varken utseendemässigt eller hållfasthetsmässigt...

Jag vill ha ett räcke som garanterat håller för både det ena och det andra...

Sen delar jag nog inte riktigt smak med Ernst Kirchenbirchen heller... :-/

Är ute efter något mer modernt, kanske med med lite ekdetaljer...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Sen delar jag nog inte riktigt smak med Ernst Kirchenbirchen heller...  :-/

/Jonas
Nä, brukar vara så bland den manliga delen av befolkningen, säkrast på det viset ;D ;)

Hållfasthetsmässigt så såg det sannerligen inte särskilt stabilt ut, det ska livligt erkännas, men det var kanske inte just den aspekten eller designen/stilen som sådan som jag menade utan just plexiglaset som alternativ till vanligt glas :).

Men det var som sagt bara ett litet förslag ;)

MVH//Christina.

 
Ja plexi (fast kanske lite kraftigare än Ernsts) kanske kan vara nått... Fast riktigt fastsatt...

/Jonas
 
Lexan ska det vara isåfall, det håller garanterat! Lexan kan man dessutom kallbocka.
 
Om man väljer glas måste det vara laminerat p.g.a kross och fallrisken. Alla glasmästare med självaktning kan ordna fram detta skulle jag tro. Det är snyggt med glas fast däremot väldigt dyrt med laminerat glas. Jag bad om offert till mitt trapphus och det skulle gå på 10'000 +m inkl måttning och infästning. Helt rimligt förståss men jag bestämde mig för järnrör istället.

Jag har glas i mitt altanräcke, supersnyggt mörkt glas (tyvärr inte härdat, men det skulle bli för dyrt). Jag fick glaset gratis från Pilkington eftersom det var kasserade mercedes takluckor p.g.a smårepor. Jag kan tipsa om att mörkt eller tonat glas är ypperligt eftersom inte smuts syns lika lätt som på klarglas.
/CC
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.