Hej alla kunniga.

Jag ska gjuta en ny stödmur utanför befintlig mur och en platta i botten för avställningsyta.
Helst av allt vill jag kunna gjuta allt i ett svep men jag är orolig för att det inte kommer gå att fylla hela muren utan att plattan sväller under tiden manfyller på.

Man kanske formar in hela plattan så att det inte kan svälla, men det blir väldiga tryck tänker jag.
Lite fakta. Plattan blir ca 6 meter bred och 3 meter ut från mur. Muren blir ca 6 m lång och 2 meter hög.

Enkelt förklarat så blir det ett gigantiskt L-stöd :)

Hur ska man gå till väga. ? Mvh Olle
 
H
Kanske inte var svar på din fråga men så fall får du gärna förklara en gång till för mig gärna med bild.

Men att gjuta 2 meter hög mur i ett svep är inga konstigheter med några antaganden från min sida så kommer formtrycket där det är som högst vara mellan 40-50 KN/m2
 
Dka försöka rita under dagen. Men ensklaste förklaringen är att det kommer bli exakt som ett stort L-stöd. De är gjutna i ett svep, fast ofta upp och ner i sluten form. Min oro är att att när man vyller det vertikala kommer kabske trycket bli så stort att det inte kommer gå att fylla ända upp innan det rinner över/ sväller över i bottendelen. Eller så har betongen så pass bra mothåll. Lite samma sak dom när man gjuter en trappa. Pressar man för hårt så rinner steget under över 🤔.
 
H
Jag tror jag är med på vad du menar.

Det är inga problem att gjuta i ett svep gällande formtrycket.
Tänk bara på att ha en stabil och tät form och gjut med låg stighöjd för att hålla nere formtrycket.
max trycket kommer ligga ungefär i botten på formen kanske inte riktigt.

Du behöver kontroll på betongen så hade rekommenderat att du köper den får station men ett kontrollerat VCT
 
Tror du att man måste bygga in hela " plattan" eller bara del av den?
 
Du bör absolut gjuta i 2 omgångar. Forma först plattan och armera den. Armera upp b- järn där muren ska bli. Gjut plattan sen formar du och gjuter väggen. Se till att skarven mellan plattan och muren blir helt tät använd något sorts fogband. http://www.haucon.se/index.php/vattentaetning1/svaellband-a-taetband tex finns massa andra tillverkare med. Gör väggformen ordentligt och använd formstag. Finns alldeles för många roliga historier som pumpförarna gillar att berätta om när dem gjuter väggar hos folk som inte har en aning om vad dem håller på med. Det är ganska enkelt bara man vet att man gör rätt. Lycka till
 
Tack så jättemycket för ditt svar :)
Man vill ju helst kunna gjuta i ett steg men när erfarna säger nåt så ska man lyssna :)
Att gjuta muren först gör den inte lite starkare ? Tänkte att plattan blir som en bra klack mot murens botten ? Måste bolla med demonerna i huvet :)


byggolle skrev:
Du bör absolut gjuta i 2 omgångar. Forma först plattan och armera den. Armera upp b- järn där muren ska bli. Gjut plattan sen formar du och gjuter väggen. Se till att skarven mellan plattan och muren blir helt tät använd något sorts fogband. [länk] tex finns massa andra tillverkare med. Gör väggformen ordentligt och använd formstag. Finns alldeles för många roliga historier som pumpförarna gillar att berätta om när dem gjuter väggar hos folk som inte har en aning om vad dem håller på med. Det är ganska enkelt bara man vet att man gör rätt. Lycka till
 
H
Att gjuta hela i ett svep blir mycket bättre kan jag garantera

blir lite jobbigare att forma kanske måste fälla in någon renslucka/gjutlucka.
men gällande formtryck blir de absolut inga problem. dessutom får du en bättre konstruktion, tätare och tåligare.

i själva väggen räcker de att ha armering i den sidan som vetter mot "marken" där trycket kommer ifrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.