Ska köpa en gersåg för hemma/hobby snickeri. En del finsnickeri så vill gärna ha så precisa snitt som möjligt (har inget sågbord). Kapar väldigt sällan något större än 70x70, och oftast mindre än så.

Några modeller jag kollar på är
DeWalt DWS777
DeWalt DWS774
Makita ls0815
Bosch gcm 8 sde
Bosch gcm 8 slj

Några åsikter rekomendationer kring dessa? Eller någon annan modell ni tycker är att föredra.
Absolut viktigast är precision, någon som sticker ut där?
 
Jag har sedan 2008 en DeWalt 777 med den speciella tvingen och tillhörande sågbord. Allt är stabilt och ger precisa snitt och vinklar. Jag gjorde tyvärr misstaget att köpa slangtillbehöret för anslutning till dammsugare. Dammupptagningen är dock riktigt dålig så jag bär alltid ut sågen ur garaget innan jag sågar. "Ny förbättrad dammhantering" står det i reklambladet för årets modell. Jag ser ingen större skillnad på bilderna.

Mitt råd är glöm DeWalt om dammupptagning är viktigt eller titta på den nya 777 med förbättrad dammupptagare i verkligheten före köp. Märkligt att något seriöst företag kan sälja sånt skräp som den första dammupptagaren. Jag har ingen koll på övriga fabrikat. Det vore kul att jämföra med en Festool Kapex, finns troligen på nätet om man orkar leta.
 
W wanner skrev:
Ska köpa en gersåg för hemma/hobby snickeri. En del finsnickeri så vill gärna ha så precisa snitt som möjligt (har inget sågbord). Kapar väldigt sällan något större än 70x70, och oftast mindre än så.

Några modeller jag kollar på är
DeWalt DWS777
DeWalt DWS774
Makita ls0815
Bosch gcm 8 sde
Bosch gcm 8 slj

Några åsikter rekomendationer kring dessa? Eller någon annan modell ni tycker är att föredra.
Absolut viktigast är precision, någon som sticker ut där?
GCM 8 SJL eller SDE får ofta bra omdömen här på forumet.
Du får söka så kommer du hitta.
 
Makita ls0815 FLN den senaste har skugglinje ist för laser ochjag har den första modelen själv inget att klaga om 65X305 duger bra men wts05 bordet så är en dyngblöt 2x4 imp är ibland mycket "enligt mitt omdöme"
 
HogeN HogeN skrev:
Makita ls0815 FLN den senaste har skugglinje ist för laser ochjag har den första modelen själv inget att klaga om 65X305 duger bra men wts05 bordet så är en dyngblöt 2x4 imp är ibland mycket "enligt mitt omdöme"
Jag har inte sett den med skugglinje istället för laser. Överallt där den listas verkar det vara laser? Har du en länk till där den säljs med skugga istället?
 
Dammuppsamlingen hos GCM 8 SJL verkar vara i ungefär samma klass som hos DeWalt 777 som jag gnällde om ovan. https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcm-8-sjl-0601B19100 (finns en film där som visar hur det dammar)

Makita med dammpåse är inte bättre när det gäller dammuppsamling

En kap- och gersåg används nog av de flesta utomhus och då kan man ju strunta i att det dammar friskt. Det gäller bara att placera sig rätt i förhållande till vindriktningen.

Innan man köper en kap- och gersåg så är det bra att fundera igenom hur stort behovet av en sådan är. Ska man bara bygga ett trädäck så är ju behovet väldigt begränsat i tiden. Kanske klarar man sig med en bra cirkelsåg och en hopfällbar arbetsbänk.

Ett annat alternativ är att köpa en sänksåg vilken är mycket mer mångsidig än en kap- och gersåg även om den såklart inte är lika snabb och smidig på att kapa. Jag har förutom kap- och gersågen även en Festool TS55 sänksåg och en bra dammsugare. Dammupptagningen är med den kombinationen mycket bra och det finns ingen anledning att inte såga inomhus. Sänksågen är användbar till så mycket mer än en kap- och gersåg. I mitt fall är det ganska sällan jag tar fram kap- och gersågen. Den står mest och tar plats till liten nytta.

Liksom för fallet med en vanlig cirkelsåg så behöver man någon form av arbetsbänk för sänksågen.
 
Jag kör en Bosch GCM 8 SJL. Funkar bra, dammupptagningen är sådär, 50/50 att jag kopplar in dammsugaren. Svåraste är att få reglarna att ligga plant. Och jag har inte lyckats byta klinga. Den klarar inte att såga en 90x90 stolpe i ett snitt så personligen skulle jag nog gått på en Metabo KGS 254 istället.

Gör lite småmöbler med den och det blir bra precision om man är noga med var man lägger tänderna. Lasern är lite offset från snittet
 
T TommyC skrev:
Liksom för fallet med en vanlig cirkelsåg så behöver man någon form av arbetsbänk för sänksågen.
Om man inte bara kapar och klyver direkt på vikeshögen vilket ofta funkar fint med cirkelsåg.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kör en Bosch GCM 8 SJL. Funkar bra, dammupptagningen är sådär, 50/50 att jag kopplar in dammsugaren. Svåraste är att få reglarna att ligga plant. Och jag har inte lyckats byta klinga. Den klarar inte att såga en 90x90 stolpe i ett snitt så personligen skulle jag nog gått på en Metabo KGS 254 istället.

Gör lite småmöbler med den och det blir bra precision om man är noga med var man lägger tänderna. Lasern är lite offset från snittet
Det är inte så jobbigt att vända på sin 90x90 regel de få gånger de flesta kapar en sådan så slipper man köpa en onödigt stor och klumpig såg. Skruven till klingan är vänstergängad så du drar skruven medurs för att lossa den. Det finns beskrivet i instruktionsboken. Det står lite mer bra att veta där också.

https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/full/o412419v21_160992A8L9_202303.pdf
 
  • Gilla
  • Älska
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kör en Bosch GCM 8 SJL. Funkar bra, dammupptagningen är sådär, 50/50 att jag kopplar in dammsugaren. Svåraste är att få reglarna att ligga plant. Och jag har inte lyckats byta klinga. Den klarar inte att såga en 90x90 stolpe i ett snitt så personligen skulle jag nog gått på en Metabo KGS 254 istället.

Gör lite småmöbler med den och det blir bra precision om man är noga med var man lägger tänderna. Lasern är lite offset från snittet
Lasern går väl dessutom att justera?
 
K
Laser och skugglinje använder jag bara för att grovjustera, alltid klingan som man kontrollerar exakt med innan man sågar
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
W wanner skrev:
Jag har inte sett den med skugglinje istället för laser. Överallt där den listas verkar det vara laser? Har du en länk till där den säljs med skugga istället?
ahh jag fått något om bakfoten är LS1110F som har den funktionen om man tittar på makitas hemsida

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.