Jag har en ack/tekniktank där jag idag tar ut värme på tre nivåer till golvvärmen med en sån här fyrvägsventil med automatisk styrning.

Nu ska jag även installera radiatorer och vill ha ngt liknande i ett parallellt system eftersom jag kommer vilja ta ut något högre temperatur.

Jag vet dock inte vad dessa produkter heter och vad jag ska söka på.
Fyrvägs och med ngn form av styrning av temperaturen är det som önskas.

Tips mottaget tacksam 🙏

Elektriska komponenter på vägg, isolerade rör, mätinstrument, installationskopplingslåda, ingenjörsväggskontakt, teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bivalent shunt 4 anslutningar och en reglering till den som styrs på utetempen är ett tips. tar du en ESBE -shunt VRG XX så måste du ha en ställmotor ESBE med, finns i utförandet 24C 230V 0-10 V styrning och du ska ha med 60 minuter för 90 graders vridning.. Fanns förr ESBE-shuntar med 4 öron och då kunde men sätta dit vad man ville för ställmotor. Men klart dom vill sälja eget
LK har en som heter Bivalent Shunt LK 83-22 NIV och har 4 öron
Lite olika priser, kan skilja bra mycket
 
J jonaserik skrev:
Bivalent shunt 4 anslutningar och en reglering till den som styrs på utetempen är ett tips. tar du en ESBE -shunt VRG XX så måste du ha en ställmotor ESBE med, finns i utförandet 24C 230V 0-10 V styrning och du ska ha med 60 minuter för 90 graders vridning.. Fanns förr ESBE-shuntar med 4 öron och då kunde men sätta dit vad man ville för ställmotor. Men klart dom vill sälja eget
LK har en som heter Bivalent Shunt LK 83-22 NIV och har 4 öron
Lite olika priser, kan skilja bra mycket
Tack för tips. Jag får leta lite och se vad jag kan hitta. Tror du ESBE eller LK är mest prisvärt?

I mitt fall är huset ett mycket välisolerat passivhus så utetempen spelar inte lika stor roll som i gamla dragiga hus. Så jag brukar styra med lokala termostater i varje rum istället. Men man kan ju ha både och så klart.

Men en enkel inställning på önskad till-temperatur räcker långt. Till modellen på bilden hör en liten display-enhet där jag kan göra just det plus natt-sänkning m.m.
 
LK med ören om den finns, den kan användas till nästan vilket ställdon som helt om du köper en ny, då brukar det följa med som en tapp som gängas i . ESBE-shunt i dag måste du ha deras motor till. Vad du ska styra med är egalt, Det som är viktigt är vilken spännig som motorn har. En moderna har display andra inte, men har ingen betydelse, det ska vara en termometer på framledningen alltid. I bland finns det på nätet till ett bra pris, annars är dom rätt dyra i dag med display och det kan vara en utan, alla reglerar på samma sätt. Har själv gammal TA som är 25 år och fungerar utmärkt, ett par vred att ställa in på.
 
J jonaserik skrev:
LK med ören om den finns, den kan användas till nästan vilket ställdon som helt om du köper en ny, då brukar det följa med som en tapp som gängas i . ESBE-shunt i dag måste du ha deras motor till. Vad du ska styra med är egalt, Det som är viktigt är vilken spännig som motorn har. En moderna har display andra inte, men har ingen betydelse, det ska vara en termometer på framledningen alltid. I bland finns det på nätet till ett bra pris, annars är dom rätt dyra i dag med display och det kan vara en utan, alla reglerar på samma sätt. Har själv gammal TA som är 25 år och fungerar utmärkt, ett par vred att ställa in på.
Är det detta du menar med fyra öron och som alltså skulle vara en standard för vilken ställmotor som helst?
Guldfärgad bivalent shuntventil med svart mitten och produktinformation; pris i SEK angivet till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp och då när man köper en ställmotor så ska det vara med tillbehör för montage. Tror jag har ett par stycken pinnar som passar liggande. Är nog en Thermomatic du har nu och dom fungerar bra, som ny så är det nog alla delar med i paketet.
Bara halva priset på en ESBE 120 sekunder motor 230 V på amazon och då ska centraler vara för 230 C. Gör inget med tiden, blir bara finare reglering, små steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.