Hej!
Snart är det dags för oss att påbörja vårt nybygge (ett 1,5 planshus på 175 + lite biyta). Igår hade vi uppvärmning och ventilation på dagordningen och vi bestämde oss ganska så snart för att köra på FTX. Vad är det bästa uppvärmningsalternativet till detta? Fjärrvärme går inte att få så det måste vi räkna bort.

Vi vilka tillverkare (och aggregat) på marknaden är beprövade, effektiva och lätta att ha att göra med? Energimyndigheten har ju diverse tester, men där får man ju inte mycket till information om handhavande, support osv osv.

Vad har ni för erfarenheter? Har ni tips så mottages dessa varmt!

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Själv har vi "Heru" i vårt hus, det har funkat bra i snart tre år, jag använder dock inte den inbyggda elpatronen.
 
Vi har ett Fläkt Woods RDAS som vi är nöjda med. Kör inte med någon elpatron eller vattenbatteri, utan uppvärmningen sköts av ett vattenburet system.

Innan jag visste att vi kunde få fjärrvärme så var förstaalternativet att borra efter bergvärme. Jag hade fattat samma beslut idag -- fjärrvärme är oslagbart för bekvämlighet och platsbesparning, men bergvärme kan man få på fler ställen och det har möjligen något bättre ekonomi (beroende på fjärrvärmeleverantör och vilka antaganden man gör för elprisutvecklingen).
 
Östberg heru med EC-fläktar valde jag efter noga övervägande. Med roterande växlare. Nöjd än så länge.

Systemair har motsvarande aggregat, konstruktionen ser nästan identisk ut.

"bästa uppvärmingsalternativet" ihop med FTX säger du... Ur vilken synvinkel? Komfort- och service-mässigt svarar jag el-panna om du får ihop energiberäkningen.
 
Systemair, Fläktwoods, Östbergs Heru. Bra aggregat som är välbeprövade under många år och blir nog bra vilket du än väljer. Själv har jag ett Östberg Heru 100 S EC sedan ett par år tillbaka och är mycket nöjd.
 
Även jag har haft Heru i mitt förra hus i drygt 10 år. Så valet i mitt nya hus var enkelt, Heru 130 EC. Startade det i juli.
 
Samma här, Heru 130 EC from juli :)
 
Tack för era svar! Vilken typ av uppvärmning kompletterar ni ert system med? Kör alla bergvärme eller fjärrvärme eller hur har ni lagt upp det?
 
Luft/luftvärmepump & elradiatorer har jag och funkar fint ihop med mitt FTX. FTX är ju ingen värmekälla utan ett sätt att ventilera kontrollerat med minimal värmeförlust.
 
Heru är riktigt nice med bra support och trevligt styr .kommer du ha aggregatet varmt till så kan man ha vätskekopplat.fast med dessa låga flöden så är det kanske inte värt det .ring östbergs och fråga
 
Luft/luft + elradiatorer här också.
 
Corneliatt skrev:
Tack för era svar! Vilken typ av uppvärmning kompletterar ni ert system med? Kör alla bergvärme eller fjärrvärme eller hur har ni lagt upp det?
Solfångare kopplat till ackumulator-tank med elpatron vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.