Jag har en ca 3m bred gata som jag hade tänkt använda till att plantera något som växer fort och som inte kräver mycket arbete, helst ska den var grön på vintern med.
Den blir ca 150m lång och vid infarten så övergår den tex till thujahäck.
Den får inte vara giftig då hästarna går jämte.
växtzon 4a
Pris max 100kr/m
Jag har kollat:
Bambu men för dyrt.
Thuja lite dyr och kräver väl mer jobb än att bara toppa den när den växt färdigt.
ärtbuske hittar inga vinterbilder men antar att den är ful då.
Nypon samma som för ärtbusken och lite för låg
Bok, tappar väl löven på vintern om det blåser.
Vanlig gran men vet ite om det räcker att toppas när den är 2,5 meter.
Kan ni hjälpa mig?
 
Stora krav. Alla växter kräver mer eller mindre arbete och det blir givetvis mer om det ska underhållas och vara snyggt. Sedan kan det vara svårt att hitta en vintergrön buske som passar för din zon (som inte ska ses absolut utan beror även på mikroklimatet). Vad har du för jord? Sol hela tiden?
Är lite osäker på om häcken ska vara 3 m lång eller 1.50 m samt är även osäker på den önskade höjden? Jag uppfattar även att det redan finns en tujahäck eller ska planteras en? Om jag utgår från priset och vad som kanske redan finns skulle jag rent spontant vilja rekommendera en blommande häck då tujan är städsegrön. En blommande städsegrön häck som har höjd och ska klara kring z 4 finns inte. Vill du ha en häck som är friväxande eller vill du kunna klippa den? Granhäckar kan vara jättefina men man måste vara klar över att en sådan ska vårdas för att bibehålla det täta växtsättet men inte toppas förrän den nått önskad höjd. personligen tycker jag att en granhäck är gaska pampig och kommer bäst till sin rätt om den får vara i ett större sammanhang.
 
Oj vad fel det bidde!
150m lång gärna 2-4m hög,och jag planterar på åkermark.
Finns ingen thuja men tror det blir en sån och den ska jag klippa o sköta.
Citerar dig
Granhäckar kan vara jättefina men man måste vara klar över att en sådan ska vårdas för att bibehålla det täta växtsättet men inte toppas förrän den nått önskad höjd. personligen tycker jag att en granhäck är gaska pampig och kommer bäst till sin rätt om den får vara i ett större sammanhang.
Vad menas med större sammanhang?
Och vårdas, hur ofta det gäller 150m och dessutom ggr 2
 
Det blir alltså inte en speciellt lång bit som ska planteras då. I mitt tycke skulle jag nog undvika att sätta en häck av ett slag om ni ska sätta en häck av ett annat slag som går ihop med den planerad tujahäcken. Det kan bli lite plottrigt med en häck av ett annat slag (låt oss säga häckoxbär) som är klippt. Du kan ju även bryta av genom att sätta en ganska stor friväxande buske (exempelvis schersmin eller kanske kornell). Eller kanske sätta dit någon spalje av något slag och ha något klättrande typ klematis, klätterros eller kaprifol m.m.

Sibirisk ärtbuske kan jag säga att förvisso är härdig men tror inte det finns en enda sort som INTE dras med mjöldagg oavsett vad man gör. Den är ganska trälig.

Om jag hade skulle sätta en häck av tuja så skulle jag nog fortsätta med det hela vägen. Tujaplantor kan ju sättas med 2-3 plantor/m och beställer du från Hortogreen kostar de 65 (Brabant 50-80 cm eller 30-40 cm och kostar då 29 kr st) eller 69 kr (Smaragd, 40-50 cm) st. Min erfarenhet av Hortogreen är att de har bra kvalitet. De har två olika sorter och det är de vanliga Brabant och Smaragd (pyramidalt växtsätt). Tujor toppas när de nått önskad höjd men sidorna tar man och klipper/putsar för att den ska bli tät. Tuja bryter inte skott på död ved och därför måste den hållas alert.

Gällande granhäckar blir de ganska breda och pampiga vilket innebär att de kan bli väldigt överväldigande i en mindre trädgård. Granhäckar har varit väldigt bra när de ska användas som inramningar av trädgårdar som är ganska stora. Exempelvis på landet om man vill ha skydd mot blåsten och man har en större areal så är de väldigt bra.
 
Hej
Tack opfelia, men jag anser att 150m är enhyffsad lång häck!
Jag ska dessutom ha 2 en på varje sida om infarten.
Hur många tomter har en häck som är så lång?
 
Hahahaha....jag har läst 150 Cm.
 
Ja med den sträckan, då kanske granhäck vore något. Det allra viktigaste är att inte låta en sådan löpa fritt för då blir den inte så fin då det är stort omöjligt att få dem att bryta skott på gammal ved. En granhäck måste man låta få ta tid för att bli snygg. Man klipper ju då årsskotten med ca en tredjedel och det görs efter midsommar eller däråt. Det är bara en klippning man behöver göra och man startar gärna med plantor som inte är alltför stora. Det borde gå att kunna få tag på plantor för ganska hyfsat pris då man praktiskt taget kan skapa en häck av vilken gran som helst. Om du ska ha en granhäck så bind dig inte till att kolla på plantskolor utan sök även hos skogsbolag då variationen i pris kan vara ganska stor. Sedan är höstplaneringen det bästa även om man sätter plantor på våren. Det allra allra viktigaste är att de får en väl beredd plats för då har man optimerat tillväxtmöjligheten.

När det gäller snabbväxande då är ju tuja mycket snabbare än en granhäck.
 
Hade kört på thuja.. inte så värst mycket skötsel på dessa när dom väl kommit igång.
 
Tack för förslagen!
Jag väljer väl mellan gran, 2,50 plantan och tuja 25kr plantan men sen har jag fått förslag på mispel och en tror det var apel(äpple).
Funderar.....
 
Jamen häggmispel är ett jättebra förslag. En av mina favoriter. Okomplicerad, växer ganska snabbt, vacker på vår och höst (grön med bär under sommaren). Om det är ett alternativ skulle jag undvika Amelanchier spicata då den är ganska tråkig. Med tanke på att du tycks ha en ganska stor trädgård kan det ju vara väldigt passande med buskageliknande häckar och variera lite mer sorter. Du har ju även syrener som är billiga då du själv kan ta rotskott och plantera vidare. Korneller är även något som du kan använda dig av och de kan finnas i roliga grenfärger (rött och limegrönt) samt även som brokbladiga varianter. De är ganska enkla att föröka själv. Sedan kan ju många gammaldags rosor vara ett fint komplement. Även de kan vara förökningsvilliga med hjälp av rotskott.
 
400st häggmispel beställt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.