Hej!

Ska köpa mig en handöverfräs och behöver lite tips på detta. Har en budget på 2000:- och vill kunna fräsa långa lister samt stora runda hål i t.ex mdf. Har ni ngt tips? Vad behövs utöver fräsen för att kunna fräsa list och runda hål.

Tar även emot tips på cirkelsåg + ngn form av stödlist (minst 1m) för kapning av främst mdf.
Budget 1000:-

Tack för tipsen och trevlig helg!
 
Skulle helt klart rekomendera dig att köpa en Bosch GMF1400CE Router - 240V, från tex Axminister i England. Kommer dock kanske kosta några kr mera, men du får en mycket bra fräs, med många möjligheter.
Köper du den från Axminister får du även med ett sidoanhåll.
Denna fräs är även bra för att till den kan du köpa en fräslyft till ett humant pris om du skulle få för dig att bygga ett fräsbord, som du garanterat behöver om du ska fräsa lister.
Väljer du en anna fräs som du inte kan "lyfta ur" motorn, tex bosch eller Makitas "vanliga" fräsar, krävs det speciall fräslyftar och det finns inte så många att välja på, och tyvärr så är också priset därefter.

Denna fräs får 4,5 frässtål av 5 i betyg av mig!!
 
Nu vet jag att vissa kommer att knorra, men jag skulle vilja rekomendera skil. Detta med förutsättning att priset e lite avgörande för annars finns det ju bättre, men det gör det nästan alltid.

Jag köpte min skil 5185 på bauhaus för under 700 mha prisgaranti och swedols pris.

Det är min första överhandsfräs men jag tycker den e kanon. Bra styrka, lagom stor, ligger bra i handen, justrerbar hastighet.

Jag tycker jag fick mycket för pengarna
 
Tack för tipset. Ska kika på den.
Jo så är det ju alltid, folk knorrar och tjatar om proffsgrejjor. Men ska man bara använda sakerna några ggr och man inte förväntar sig att de presterar 100% så är det väll ok. Man kanske har andra intressen att lägga pengar på åxå.

Vad har du fräst med verktyget? Jag är nybörjare på detta men önskar fräsa fram typ kakellister för att rama in en glasskiva. Behöver man några tillbehör? Hur fäster man fräsen mm Tacksam för tips eller länk till sida där detta tas upp.

Trevlig advent!
 
http://www.blocket.se/vi/19294696.htm?ca=23_10_s

finns denna kvar så slå till direkt. Enda faran är väl om den är sönderkörd i lager, annars är det hur mycket maskin som helst för pengarna. Slår garanterat alla B&D samt skil lätt.
 
Instämmer med Daniel, har själv just den fräsen för mindre jobb, perfekt för frihandsfräsning.
Lager bör inte vara nåt problem, går att byta och troligen sitter det standardkullager i den, Enda trixiga lär vara att dra av de gamla, de brukar sitta rätt tight.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.