Hej,

Vi funderar på vad vi ska göra med fasaden på vårt 70-talshus. Det är i brunt tegel och när vi köpte det för 10 månader sedan var det det fulaste jag visste, men med tiden har jag börjat gilla det lite. Min man är dock fortfarande skeptisk. Så nu är frågan vad vi ska göra med det. Vi behöver också fixa kupan, trägavlarna och måla fönsterna inom det snaraste så vi vill ju snart bestämma hur vi vill att helheten ska bli. Ska vi måla det, putsa, byta färg på ytterdörrar och fönster, lägga träpanelen på gavlarna lodrät istället för vågrätt som de är idag, eller/och måla träet annan färg än mörkbrun, måla taket... Ja valen är oändliga... någon som har gjort något kul med ett brunteglat 70-talshus? Tar tacksamt emot inspiration.

/Emma

70-talshus med brunt tegel och mörkbrun träpanel på gavlar och kupad svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 70-talshus med brun tegelfasad, mörkbruna trägavlar och fönster, omgivet av en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Renovering av hus före och efter: gammal träfasad och ny vit puts, nytt svart tak och uppdaterad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EMEL och 1 till
  • Laddar…
Efter ytterligare tio månader eller tio år kommer ni att gilla det ännu mer. Lägg energin på att fixa inomhus istället. Det är snyggt som det är. (y)
 
  • Gilla
Svingeln och 4 till
  • Laddar…
emmacc84 emmacc84 skrev:
Hej,

Vi funderar på vad vi ska göra med fasaden på vårt 70-talshus. Det är i brunt tegel och när vi köpte det för 10 månader sedan var det det fulaste jag visste, men med tiden har jag börjat gilla det lite. Min man är dock fortfarande skeptisk. Så nu är frågan vad vi ska göra med det. Vi behöver också fixa kupan, trägavlarna och måla fönsterna inom det snaraste så vi vill ju snart bestämma hur vi vill att helheten ska bli. Ska vi måla det, putsa, byta färg på ytterdörrar och fönster, lägga träpanelen på gavlarna lodrät istället för vågrätt som de är idag, eller/och måla träet annan färg än mörkbrun, måla taket... Ja valen är oändliga... någon som har gjort något kul med ett brunteglat 70-talshus? Tar tacksamt emot inspiration.

/Emma

[bild][bild]
Måla svart !!
 
Exteriört tycker jag främst att dessa 70-talshus tyngs av taket, och den ganska fula kupan. Teglet är förvisso inte att jämföra med gammalt handslaget vackert tegel men det hör till tiden ändå. Det gör ju taket också förvisso :)

Har själv ett 60-talshus, en koloss i gult ganska fult tegel. Vårt hus räddas av eternittaket och fönsterkupor i koppar som tillför väldigt mycket elegans. Skulle aldrig göra något åt teglet!

Många av 30-talshusen i området har blivit förfulade med 60-talstegel, betongpannor på taket och fula 60-talskupor. Sån skillnad på de hus som har nätta tak med fina tegelpannor. Jag har inte tillfört något till tråden men varsågod :)
 
  • Gilla
emmacc84
  • Laddar…
Håller med, det är mest taket som murrar till det och pajar intrycket. Kanske en rengöring av takteglet räcker till att börja med...
 
  • Gilla
emmacc84
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
[länk]
Urk, var ju snyggare innan. Helt sterilt när gräs och buskarna försvann :(
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
A
Ja det är inte lätt med omvandling. Finns några bruna tegelhus häromkring som är vitmålade, kan inte påstå det blivit jättebra.
Själv skulle jag helst ha vita fönsterkarmar på insidan, tycker det ser hemskt ut i ett rum med mörka. Sen hade jag tagit bort spröjs och salongsdörrarna eller vad det är som sitter på sidorna om fönstren. Hade nog målat utsida fönster svart och likaså trädetaljer. Tagit bort eller bytt markiser som blir som trötta ögon på huset. Behållt teglet som det är. Fixat taket till svart också
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Man ska vara försiktig med att ändra hus allt för mycket, är lätt att slutresultatet inte blir bättre. En viktigt del i ett hus är att det harmoniserar, det behöver inte bli byggnadsvård av varenda hus i Sverige men man ska tänka till både en och 2 ggr innan man börjar måla om och ändra fönster dörrar osv då det lätt kan få resultatet att huset inte längre harmoniserar. Viktigt att tänka på är också att dom flesta av dessa åtgärder också kräver godkännande från kommunen.

Jag tycker egentligen att dom flesta tidsepoker har sin charm med undantag för delar av 70-80-talet som kanske inte är det vi främst vill minnas i byggnadssverige. Vårt radhus har en ganska karäkterisktikt utseende som vi till en början inte var så förtjusta i men nu 5 år senare kommit att gilla.
 
Excel
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Urk, var ju snyggare innan. Helt sterilt när gräs och buskarna försvann :(
Håller med, såg hemtrevligt ut innan. Efterbilderna ser helt groteska ut. Snacka om att förstöra en egendom.
 
Excel
Låt teglet vara, det räcker nog med att fixa taket. Prova att måla om träpartierna i en annan färg. Tegel är dessutom underhållsfritt.

Har några grannar som målat resp putsat, det ser sämre ut efteråt. Det putsade huset börjar dessutom krakelera.
 
Själv är jag förtjust i den här typen av gavelfönster många 70-talshus har och det gör ju även mycket för insidan. Håller med om markiserna, de drar ner intrycket, och även spröjsen på kupan. En nättare panel, och som du nämnde liggande lättar upp intrycket. Jag hade nog övervägt att också byta till en nättare panel på kupan. Den där 60-70-talspanelen är ju väldigt bastant.

Sedan kommer ni förmodligen göra något med trädgården framöver vilket såklart kommer tillföra mycket till helheten. Jag tycker det är bra att ha i åtanke att man kan försöka modernisera exteriören hur mycket man vill, men det kommer alltid, utan undantag att synas att det är ett 70-talshus i och med proportionerna och det låga huslivet. Därför tycker jag att man ska vara något försiktig med för mycket ingrepp. Det kommer aldrig gå att förneka att det är ett 70-talshus!
 
  • Ett vitt 70-talshus med svart tak och gavelfönster, markiser och spröjsat fönster på kupan, omgivet av en häck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.