Kommer flytta till hus snart där allt, och då menar jag allt, behöver målas. Samtliga väggar och tak invändigt, trappan, fasaden och även köksluckorna skulle jag vilja måla. Hade tänkt köpa en färgspruta men min kunskap inom området är 0 och tänkte höra om någon har ett tips?

Har sett att det finns en del runt 2000 kronor t.ex. Bosch 5000 PFS E och Wagner W Flexio 950. Duger dessa? Har förstått att HVLP ger bäst finish men saknar kompressor och de är väl inte ultimata för väggar etc? Tänker att jag kan leva med att köksluckorna inte blir perfekta.

Kan sträcka mig till 4000-5000 kronor om det är motiverat, hellre något bra än något halvdant
 
Jag började måla om vår spritputsade fasad ifjol. Efter att ha provat alla sorters penslar och tvingats inse att det inte gick att få färgen att täcka så provade jag med min Bosch 5000 PFS E och det fungerade. Det var visserligen jobbigt med en liters kopp, men jag hade en person som stod nere och fyllde en kopp medan jag målade med den andra. Målade två sidor på huset och tycker nog att förarbetet med att laga puts och täcka var mycket mer ansträngande än att gå upp och ner från ställningen för att byta kopp. (har sett att många skriver att det är helt omöjligt att måla ett helt hus med en liten spruta. Skulle inte göra det yrkesmässigt, men som amatör tycker jag att det var OK)
Inför de två återstående sidorna köpte jag en Wagner 350 R och måste säga att jag är riktigt nöjd. Skickade efter den från Amazon för strax över 5000 kr. Man stoppar sugslangen direkt i tiolitershinken och den fungerade hur bra som helst att spruta med. Att den har 15 meter slang gjorde att det var lätt att komma åt hela fasaden. Dessutom är det lätt att rengöra den, tar det inte mer än 10-15 minuter. Finns bra tips på youtube. Kolla också på Wagner 250 R som är något billigare. Den har 9 meter slang, men det räcker ju ganska bra :)
Har inte jämfört så noga, men tycker nog att Wagner hade betydligt mindre färgsprut som kom på sidorna än Boschen.
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Lutar nog åt en wagner 250.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Finns det förlängningsrör till sprutorna?

Kikade lite snabbt på nån video och dom verkar ju inte ha maskerat överdrivet mycket?
Dom få sprutorna jag har provat dammar ganska så duktigt...
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns det förlängningsrör till sprutorna?

Kikade lite snabbt på nån video och dom verkar ju inte ha maskerat överdrivet mycket?
Dom få sprutorna jag har provat dammar ganska så duktigt...
Ja, det finns förlängningsrör, 30 cm och 60 cm har jag sett. Finns säkert längre också. Dock svindyra, cirka 1000 kronor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om du fastnar för en Wagner och har en Bauhaus i närheten, kan det vara lämpligt att utnyttja deras prisgaranti.
https://www.byggahus.se/forum/posts/4311640/
Wagner verkar ha nationell prissättning och inte förstått parallellimport.

/Höghus
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Tack för utförligt svar! Lutar nog åt en wagner 250.
Blev det nån affär?
Ska måla en hel lägenhet, igen, och kan ev köpa färg för spruta lite billigare
 
nino nino skrev:
Blev det nån affär?
Ska måla en hel lägenhet, igen, och kan ev köpa färg för spruta lite billigare
Det blev en wagner 250. Trots att jag bara använt den för ett rum hittintills är jag väldigt nöjd med köpet. Målade 40 kvm panel i taket med väldigt bra resultat. Har kommande projekt för den men inte haft tid än.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.