Vi bor i ett hus från 1944 och övre hallens golv är ett gammalt fult undergolv som det förmodligen legat plastmatta på. Det är ca 43 kvm golv fördelat på hall och 2 barnrum.
Vi skulle vilja rusta upp det och önskar lite tips på bästa, smidigaste, billigaste sätt. Har följande funderingar:

1. Lägga nytt trägolv på det gamla. Vi hade en golvläggare över som ville flyta allt men det kändes som ett jättejobb. Kan man flyta direkt på gammalt trägolv? Kan vi lägga nytt golv utan flyt och leva med lite knak och svikt?

2. Slipa ner och nåta befintliga undergolvet. Känns även det som ett stort jobb och jag är rädd att man blir missnöjd eftersom undergolvet fortfarande kommer att synas med ojämna glipor och allt.

3. Lägga heltäckningsmatta. Nu när vi skaffat långhårig katt känns det inte lika aktuellt. Dessutom vägrar min fru långhårig matta och jag vägrar korthårig.

4. Lägga plastgolv. Vi funderar på något mjukt och lite svampigt plastgolv mot gummihållet. Skulle vara lätt att lägga men vi kanske sänker värdet då vi täcker ett trägolv.

Tack på förhand!

Golv1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golve2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Varför inte slipa och ytbehandla med tex olja eller hårdvax? stör ni er på springorna?
 
Det är ju ett skitfint golv, skulle definitivt slipa och lacka. Vet inte om jag ens skulle göra något åt springorna.
 
Springorna kan du inte göra så mycket åt det är ju en del av golvet.
Jag hade inte flytspacklat utan slipat upp och oljat om jag ville ha det alternativt lagt klickgolv över det finns ju där under om man nu skulle vilja ha det och lätt att plocka fram.
 
Är spricgorna problemet kan man nåta men det är imte billigt
 
Jag hade definitivt slipat och lagt på dekorvax typ Osmo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.