Hej!

Bor i hus med många ingångar så det skulle kännas bra med ett inbrottslarm. Totalt sett har huset 4 dörrar ut, fönstren på bottenvåningen har lås men alltså inte larm.

Någon som kan tipsa om en bra lösning? Är inte så sugen på att dra kablar i hela huset så trådlöst ligger nära till hands.

Det behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till larmcentral, bara skrämma brallorna av en och annan inbrottstjuv ::)
 
Vad sägs om en ilsken inavlad dobberman?


Förlåt, jag kunde bara inte hålla mig. ;)
 
;D
 
Vi är nöjda med vårt securitaslarm (förutom att det är rätt dyrt förstås), men det är nog inte svaret du vill ha.

Hur som helst tycker jag du ska kolla på lösningar som kan avge ett ljud när en dörr öppnas och det är olarmat. Det har vi, vilket känns väldigt tryggt!

Sen har vi en lampa i hallen också som lyser när någon av källardörren eller garageporten är olåst, men det har inget med larmet att göra, det är bara en smart feature som installerades av förra ägaren uppfinnarjocke. ;D
 
koko,

Vi har också ett securitaslarm. Den där lösningen med ljudsignal vid olarmat och öppnande av dörr, ligger den i larmet? Vilken modell av larm har ni isf, för det är något som skulle kunna vara intressant. (är ju inte helt svårt att fixa själv, men vill man ha det kopplat till larmstyrningen är det ju lite klurigare ;-) )
 
Finns i många hyfsade larm

t ex Bosch, DSC mfl
 
Hur fungerar det där med lampan som tänds når dörrarna är olåsta? Har själv hela sju dörrar i kåken som man springer runt och känner på varje kväll! ;D :surprised:
 
Du sätter microswitchar vid varje dörr som känner av låskolven. Enklast är att koppla dem i serie och ansluta till lämplig lampa.
 
Funkar detta även trådlöst? Låter inte riktigt så.
 
Homer skrev:
Funkar detta även trådlöst? Låter inte riktigt så.
Samma sak går förstås att ordna genom att ansluta microswitcharna till trådlösa sändare. Dock blir priset per dörr en tusenlapp dyrare [vilket i viss mån förstås tas ut av enklare installation då kabeldragning kan undvikas].
 
Microswitch låter pillrigt att få dit och att justera in, varför inte borra in en liten cylindrisk induktiv givare som känner av låskolvens läge? Visserligen lite dyrare och har transistorutgång men bör fungera för den som är lite elektronikkunnig. Någon som provat?
 
Nix men tack för tipset. Har själv funderat på dörrkontakter avsedda för bilar från närmaste skrot.
 
Lampan i hallen är verkligen superbra, det är så lätt att glömma att låsa en dörr... Hur man löser det har du ju redan fått svar på. :)

Vår basenhet/koddosa byttes ut när vi flyttade in i fjol sommar eftersom den som fanns var så gammal att den inte hade någon mobilantenn och vi har inget fast telefonabonnemang. Vet inte vad det är för modell, men vi fick inte uppfattningen att det fanns fler att välja mellan?
Men det var lika dyrt att uppgradera som att installera ett nytt larm (trots att de knappt behövde dra några nya kablar), så kan man lösa dingdonget utan larmet är det nog att föredra...


 
Hejs svejs.

Har själv blivit lite inbrotts nojig på senare tid, hör ständigt nya ljud som jag tolkar som möjligt inbrottsförsök.

Kanske kommer man lugna ner sig lite om jag skaffar ett larm??

Men jag köper absolut inte securitas och alla andra abonemang försäljares argument.

Mina tankar nu går till ett larm som heter Dico plus. verkar vara ett billigt och praktiskt larm där man kan ringa in och återställa, samt lyssna om någon är i huset.

http://www.tldetect.se/grundpaket.asp

Grundpaketet kostar 5000kr och är trådlöst, samt att det man köper det äger man och vill man ha en snubbe som tittar hem till en vid brott så funkar det med.

Nu märker man att priset ändras snabbt uppåt vid tillval som extra deckare osv.

Ja detta var mitt tips men är själv intresserad av enkla billiga lösningar, som kanske inte håller tjuven 100% borta utan minskar risken med att de vill ta sig in.

Har vi ingen tjuv som kan berätta hur de arbetar ;D
känner de till vilka dekaler som e fejk?

STOPPA TJYVEN!!!!!
 
Vi har Sector Alarm, och är väldigt nöjda. Grund installationen kostade 1kr, och sedan betalar vi ca:3.000 kr /år. Bindande i tre år sen äger man larmet.

Vi fick även brandvanare direkt kopplat till SOS alarm, vilket känns tryggt.

Mvh Gagga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.