Funderar på om det finns några japanska bilar som har högre markgång som tex Subaru Outback? ...men som inte är en SUV eller Familjebuss.
 
Nissan quashkai? är en crossover, dvs halvsuv.
 
ullberg
Eh, du menar utöver det japanska märket Subaru som har modeller som exempelvis Legacy Outback då?
 
Just den kategorin av bilar är väl ytterst begränsad: Volvo XC70, Audi A4/A6 Allroad, VW Passat Alltrack, Skoda Superb Alldrive, och just Subaru Outback. Annars får du nog ta steget upp till en SUV.
 
Forrester är som outback och med kortare (12.5cm) axelavstånd = mer terrängegenskaper
 
pelle242 skrev:
Nissan quashkai? är en crossover, dvs halvsuv.
Det är en trevlig bil men för stor, tänkt dig Subaru Outback o XC70 så vet du vilken storlek jag syftar på.
 
ullberg skrev:
Eh, du menar utöver det japanska märket Subaru som har modeller som exempelvis Legacy Outback då?
Nä jag efterlyser bara Japanska bilar :) Visste inte Lagacy fanns som Outback, ska kolla :) Har Mazda några motsvarande tro?
 
Vad grundar sig denna fetish för japanska bilar på då?
 
PeterStrandberg skrev:
Forrester är som outback och med kortare (12.5cm) axelavstånd = mer terrängegenskaper
Men Forrester är väl en SUV?
 
MathiasS skrev:
Vad grundar sig denna fetish för japanska bilar på då?
Det ska vi inte diskutera i denna tråd om jag får be, då kommer diskussionen halka ifrån ämnet är jag ganska så säker på. Men anta gärna att jag är nyfiken på Japanska bilar ;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Outbacken har 200 mm markfrigång, Forestern har 220 enligt specen. Legacyn har endast 150mm.
XC70:an har 210mm markfrigång, men om det sitter två personer i bilen sjunker den till 195 mm.
Saab 9-5 har 170 mm vid tjänstevikt.
Passat Alltrack har en markfrigång på 165mm.
Honda CR-V har 165mm markfrigång.
Nu blev det inte bara japanska bilar såg jag.
Ser ut som att Subban och Volvon är de som har längst ned till marken. Är själv väldigt sugen på att köpa en Subaru Outback, men jag tycker att det är överpris på de begagnade man hittar. Fast det finns ju givetvis en anledning till det.
 
  • Gilla
nattugglan11 och 1 till
  • Laddar…
nattugglan11 skrev:
Men Forrester är väl en SUV?
De senaste är väl större, men jag tycker den är högre för att den är kortare dvs personbilsmått fortfarande. Är inte så mycket för att klassa in bilar då alla tycker olika, prova i den prislappen du tänkt dig
 
nattugglan11 skrev:
Nä jag efterlyser bara Japanska bilar :) Visste inte Lagacy fanns som Outback, ska kolla :) Har Mazda några motsvarande tro?
Vänta nu. Legacy och Outback är samma bil, men Outback har högre markfrigång. Om jag inte har fel.

Du får nog specificera vad som är fel med Subaru eftersom de leder den här klassen med hästlängder.
 
Gör som bönderna i Toscana: höj en pytteliten Fiat så den tar sig fram i bergen!

Undvik gärna inte subborna annars. Alla subarus är fyrhjulsdrivna o tar sig bra fram. Min farbror har en äldre Subaru impreza: en vanlig småbil, med den skillnaden att den tuggar sig igenom östgötaslättens hiskeliga snödrivor som inget. Vet inte hur stor markfrigången är. Håller med dig att frigång är viktigt dock!
Själv har jag en Forester som har riktigt rejäl frigång. Jag kör ofta på dåliga/obefintliga vägar i yrket. På riktigt usla traktorvägar drar den 0,72 liter milen. Den drar under en halvliter diesel milen på landsväg m dubbdäck.
 
nattugglan11 skrev:
Det är en trevlig bil men för stor, tänkt dig Subaru Outback o XC70 så vet du vilken storlek jag syftar på.
Det finns två versioner, en +2 som är större men den vanliga upplevde jag mindre än v70 när jag provkörde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.