Jag har en del projekt i min källare som kommer kräva en betongslip. Då det rör sig som så många jobb har jag tänkt mig köpa en maskin på blocket och sedan sälja den.

Men nu till frågan, vad för slipskål behöver jag?
Det jag tänkt använda den till är i huvudsak att slipa bort färgen ifrån mina grovt putsade väggar. Sedan ska ett tunt lager puts upp och lite färg.

När jag kollar runt verkar det finnas så många olika designer, har ni någon tips på vad för skål jag behöver?
 
Vad sägs om ett rejält slipskål som inte river så mycket på djupet men ändå klarar ytrenovering och renslipning på betong/torra hårda underlag?
Köper du ett med höga segment riskerar du att riva för djupt och för mycket. Jag föreslår en finare variant som är till att riva färg på betong än en grovrivare..
Ett dyrare alternativ har en längre livslängd än sin billigare dito, vilket ger en bättre totalkostnad och livslängd. Och du skriver ju att du har ".. En del jobb.."

https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Betongslipskal-125mm-PCD

Berätta gärna hur det gått.
 
Den skivan kräver vana att köra med annars krävs det mer än lite tunn puts efter
 
Köp en billig för en tiondel av priset och prova, färg på puts är lättslipat medan epoxyfärg på beyonggolv är trögslipat. Det finns flera äldre trådar om detta ämne, varvtal på maskinen och hur man bygger en diy-utsugskåpa till en befintlig maskin. Hade jag gjort detta idag hade jag köpt kåpa på ebay då dessa kostar så lite att det inte är värt besväret att göra en själv. Lycka till, ta ett djupt andetag, blicka framåt och trösta dig med att det är jäkligt gött när jobbet är klart! (Ett knep kan vara att skapa en mental bild av kall öl🍺; den plockar du fram när det känns som djävligast) :)
 
Planen är att köpa en begagnad riktig slip och sedan sälja den när allt är klart, mest prisvärda sättet tycker jag då det ändå är en del jobb. Så att bygga en själv som bara jävlas eller kan brinna är inte min tanke, föredrar riktiga grejer.

Hur ska skivan se ut för det jag behöver den till? Jag har försökt få mig en bra bild med beskrivningar på många sidor är lite otydligt exakt vad de lämpar sig till.

Bästa sidan hittills jag hittat med information. Men ändå inte tillräckligt.
http://www.icscompany.net/cup_wheels.htm#R-Seg
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
För att slipa på en putsad och målad vägg innan du putsar om rekommenderar jag en skiva på ca 30-50 grit med stor anläggningsyta och en bindning för mjuk betong eller tegel bindningen av diamanterna görs mjuk för att slipa i hårda material och tvärt om mvh Andreas
 
Har du testat med en barkspade på väggarna?
Det gick väldigt lätt i vårt källarprojekt.

Jag köpte också en betongslip (180mm flex), för att slipa det sista. Med dammsugare åkte det mesta dammet med.
Den är till salu om du är intresserad ;)
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Slipade mina väggar bestående av puts på lättbetongsten med Droncos slipskål från Jula. Det gick utmärkt. Alldeles för utmärkt. Mycket svårslipat om man vill ha slätt och fint, men i mitt fall spelade det ingen större roll då jag spacklade på med Finjas väggspackel innan plattsättning. Avverkningen är brutal...
 
Jag hyrde en Flex giraff (http://mgrental.se/produkter/item/69-betongslip-vagg-tak-giraff) över en helg och tror det blev runt 700 kr inkl. slitage på klingan... Min Kärcher byggdammsugare med påse klarade dock inte av dammet så jag fick åka och hyra en riktig byggdammsugare också...

Man får slipa väldigt lätt och försiktigt på putsad vägg!
I betongtaket gick det också som en dans att avverka gamla märken från plankor och lite sneda plattor i gjutformarna (betong).
 
Intressant läsning tack.

Kan ni länka till någon skiva som är mild på väggen?
 
Har ringt runt lite och kollat med olika företag. Kortfattat verkar vilken skiva som helst duga så länge man inte trycker för hårt. De som säljer dyra skivor vill dock tycka att deras skivor är mer lämpade m.m. Är lite kluven. Då det är en hel del jobb jag ska utföra så funderar jag ändå på en dyrare skiva för att den ska hålla längre.
 
Prova. Bara att köpa fler/andra om du inte blir nöjd. Puts lär inte slita speciellt mycket på en diamantskiva oavsätt om den är dyr eller billig.
 
nanowire skrev:
Prova. Bara att köpa fler/andra om du inte blir nöjd. Puts lär inte slita speciellt mycket på en diamantskiva oavsätt om den är dyr eller billig.
Puts sliter garanterat på skivan då det är extremt mjukt därför hade jag köpt en billig skiva då dessa oftast har en något hårdare bindning av diamanterna som lämpar sig bättre för puts och andra mjuka material som slitet på skivan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.