J
Jag hade tänkt köpa en crimptång för att dra på oisolerade hylsor på RK-kabel, primärt 1.5mm2.
Finns det någon här som kan tipsa om en lagom dyr tång? Helst runt 500 kr eller billigare (men fortfarande bra).
 
norrbottenstorpet skrev:
Proffsverktyg nähh, men prisvärt. [länk]
Det här är en sådan som man använder till oisolerade kabelskor för äldre bilar. Är det pressning för elinstallation?
 
J
Jag är osäker om den fungerar för elinstallation, men vad jag kan se på bilden så ser käftarna ungefär ut som jag tror de skall. Det den skall pressa är ju rörhylsor/ändhylsor.

Jag var inne i 2 seriösa elbutiker i Karlstad, den ena återförsäljare till den andra butiken, och de hade absolut ingen aaaning om vad jag pratade om. Verkar inte som att någon elektriker i Karlstad använder ändhylsor alltså.

Som referens kan nämnas denna forumtråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/172059-tvinna-loda-kabelsko-andhylsa.html

Sådana här hylsor:
http://www.elpress.se/index.asp?l=&p=91&group=18
 
Hornbach har en sådan i paket med hylsor. Den är helt OK, alltså ingen billig skit. Kostar ca 200:- vill jag minnas.

Biltematången är för kabelskor och dylikt, och även om jag har en sådan och den är bra, så funkar alltså inte till de hylsor du vill pressa. De skall pressas till ett "D", vilket inte den tången gör.
 
J
Daniel78 skrev:
Elfa har en modell som är helt ok för några hundralappar:
[länk]
Därja!
Jag promenerade till Elfa butiken (Oslo) idag, men de hade stängt sedan 1:a maj :(
Det får bli beställning via nätet, då får jag tag i hylsorna också.

Tack!
 
J
Vad tycker ni, skall man ha med krage eller utan?
Krage känns lite stabilare men kanske inte passar i alla lägen.
Ska köra en order på elfa ikväll med lite bra-att-ha-pryttlar :)

Väldigt stor skillnad på resultatet sajjen!
 
Jag kör med krage för att det är mycket lättare att få i alla kardelerna i en sådan. Har kraglösa liggandes om det skulle vara för trångt. De kostar nästan gratis, 10 - 20 öre styck.

Fyrkantspressningen känns betydligt bättre än "D"-pressningen. Sexkantspressning hade nog varit än bättre, men jag hittade ingen snorbillig sådan på eBay.
 
Fördelen med isolerade kabelskor är bland annat att det blir svårare att råka klämma fast isoleringen i plinten.
Det underlättar väldigt mycket när man t.ex. bygger skåp.. det förutsätter dock att man har rätt storlek både på hylsan och plinten/radklämman.
 
sajjen skrev:
Fyrkantspressningen känns betydligt bättre än "D"-pressningen. Sexkantspressning hade nog varit än bättre, men jag hittade ingen snorbillig sådan på eBay.
När man kommer upp i så pass stora stolekar som 1.5mm2 så brukar skruvplintarna vara så pass stora att man lätt deformerar ändhylsan så fort man spänner skruvarna.. så vilken typ av krimpning spelar mindre roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.