Hej alla!

Jag skulle vilja be om tips på byggmaterial för ett badrum i källaren.

Vi har en fin källare som består av en tunn betongskorpa som golv och putsad 25 cm bred betonghålsten som väggar/sockel för huset. Den är torr och delvis uppvärmd (halva huskroppen står mot en utbyggnad som är isolerad) så just nu 22 grader där badrummet kommer vara. Innerväggarna är av tegel och putsade.

Vi kommer bygga ett enklare badrum i ett av rummen utan ytterväggar och sätta in en duschkabin, toalett och handfat som kopplas till en kvarnpump, som sen går ovan golv till ett befintligt avlopp från övervåningen. Vi kommer alltså inte isolera, sätta tätskikt eller lägga in golvvärme. Det blir ett litet element i badrummet bara för att hålla värmen.

Jag vill undvika att sätta in organiskt material för att minska risken för mögel och inte få en anmärkning i eventuella besiktningar. Att sätta stålreglar är ju inga konstigheter, men vad är det för material jag ska ha i väggarna och vad ska väggmaterialet bestå av?

Tänker mig "isolering" i väggarna mest av ljudskäl.

Tack för input! Och eventuella andra tips :)
 
följer denna tråd då jag själv har tänkt likadant. Men är osäker om det behövs något tätskikt.
 
namnbyte
Följer också, vi har snarlik byggnad och ska också bygga badrum där nere.. alla tips och råd välkomnas
 
BirgitS
Om det är en källare med tillskjutande markfukt brukar man bara ha tätskikt där det ofta blir blött, dvs. runt duschen och runt golvbrunnen. För övrigt golv och väggar som kan släppa igenom fukt t.ex. silikatfärg och små kakel/klinker-plattor med breda fogar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.