Jag önskar tips på buskar, nån meter höga, till baksidan på trädgården.
"Drömläge" åt norr och nästan sandbacke, torrt, allt vatten man häller ut försvinner. Något lite sol på eftermiddan, annars skuggar kåken.
Det är en lång rabatt, en "list", i en lätt sluttning jag tänker gräva ur det som finns och sätta nåt lättskött istället, det är från början gjort i "etage" så bara så gräs blir knepigt.
Och, nej, inte ölandstok...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Var bor du?
 
Östergötland.
 
Önskar du vintergrönt?

Jag gillar schersmin, men den blir kanske lite för stor.
 
S
Hagtorn , den håller alla ovälkommna borta :D
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vintergrönt kan vara snyggt men inget krav. Hur går det at klippa schersmin om den blir stor? Ja du hör kunskaperna...
Hagtorn, tja, men det kommer stå inne på tomten?
 
BirgitS
Hur är det med ljus för övrigt på platsen?
Några stora träd som skuggar eller är det öppet mot himlen?
Det är ofta viktigare att det är öppet mot himlen än att det är mycket solsken. Är det bara ljust så skulle du kunna söka efter buskar för halvskugga.

Hade grannar som hade norsk brudspirea som häck i en sluttning, väldigt vacker medan den blommar, inte så hög men blir bred i förhållande till höjden, men du får kolla upp hur mycket sol den behöver. Prakttry har jag sett i något läge där det bara var lite sol.

Är rabatten lång rekommenderar jag några olika sorter så att det blir blomning under längre tid.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
KristinaRT
Väldränerat passar förvånansvärt många växter.... Att jordförbättra med tex gödsel eller löv, gräsklipp på sommaren är också en god idé. som BirgitS skriver - hur är det med träd i närheten? Speciellt björkar är törstiga och kan sno åt sig allt vatten.

Ölandstok finns i olika färger som är fina att kombinera. Havtorn, vresros (brukar inte rek den eftersom den är invasiv, men kanske inte uppe hos dig?), tall, olika sorters gräs. Titta lite på vad som växer längs sandstränder och/eller på Allvaret på Öland...

Är det skyddat läge kan det vara idealt för zonknäckning :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vackra blad:
Närbild av gröna blad med vattendroppar på en växt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vackra blad:
[bild]
Hög och snabbväxande
 
  • Wow
KristinaRT
  • Laddar…
Jag har satt en häck av blandade rugosarosor. Det är alltså förädlade sorter med vresros som ursprung men de sprider sig inte. Finns väldigt många olika sorter med olika färger och lång blomningstid, vackra blad och fina frukter på hösten. De flesta är väldigt härdiga och inte krävande. De gillar väldränerad jord. Jag matar mina med kompost och lite benmjöl i övrigt behöver de inte något extra pyssel.

Om man väljer några som inte är helt fyllda får även bin och andra polinerare glädje av dem.

Under kan man plantera vårblommande lökar om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.