Hej

Vi skulle behöve tips på någon fin buske eller träd som kan stå bredvid vår altan. Tanken är att den ska vara fin och någorlunda tät ganska tidigt för att få lite vindskydd på tidiga våren och även lite in på hösten.

Altanen är 1,5 meter upp så den måste bli upp emot 3-4 meter hög och kommer inte att få sol förrän på eftermiddagen.

Vad skulle kunna passa???

//Anders
 
Låter som om du skulle sätta några tujor där
då får du grönt och fint året om. ;)
 
Häggmispel ???, stor buske upp till fem meter men kan säkert klippas, vita blommor, doftar gott, blommar ca när syrenerna blommar, fin lite rödaktig höstfärg... ska visst vara god sylt också (bären).
 
Jag är svag för det som doftar gott bredvid altaner och uteplatser ;), så bor man i en zon där dessa funkar så kanske Doftschersmin-Philadelphus coronarius blir 2-3 m. kan vara ett alternativ.
Det finns även en schersmin som heter Kungsschersmin-Philadelphus pubescens 'Tuomas' som är en finsk E-planta den ska bli 3-5m.
Den blir kanske trixigare att få tag på men bör kunna beställas via plantskola.

Sedan skulle jag själv komplettera med ett träd då jag personligen tycker att det inte finns något i 'altantaksväg' som slår den naturliga skuggan från en trädkrona där ljuset silar sig genom :-*, är det en bit från själva grunden på huset så kanske det går bra med tanke på trädets rotsystem.
Ett träd som på sikt ger skugga tillsammans med några doftande schersminer ger ett drömställe att inta kaffe eller middag på.

MVH//Christina.
 
Man ska nog tänka till innan man sätter schersmin i närheten av hus/uteplats. Den växer våldsamt när den en gång etablerat sig (tar ett antal år förstås och bör därför inte sättas nära husgrunden) och bör gallras årligen (sega stammar - jobbigt ;)). Gallringen bör ske efter blomningen dvs vid sommarstarten och de första veckorna därefter ser den inte rolig ut. Vissa varma fuktiga somrar har den en tendens att drypa av löss och det är inte trevligt att sitta vid detta klet ...

Jag själv skulle placera schersminen längst bort i trädgården - göra en mys/läs/hörna och sitta där och njuta när busken är som vackrast och doftar som bäst eller när den är som lummigast i slutet av sommaren.
 
Vi har en schersmin underbart doftande.. men den får gärna såna där äckliga svarta löss precis som flädern och den skulle inte jag vilja ha nära altanen. Det finns ju dofttibast också fast den är nog giftig om det inte kommit nya sorter som inte är det. Syrener är väl heller inte fel... Tycker som Chrisrina sätt ett träd ('Tristis', hängbjörk ca 12 meter hög) några meter utanför altanen för den där silade skuggan...
 
yonna skrev:
Man ska nog tänka till innan man sätter schersmin i närheten av hus/uteplats. Den växer våldsamt när den en gång etablerat sig
Vissa varma fuktiga somrar har den en tendens att drypa av löss och det är inte trevligt att sitta vid detta klet ...
Jag själv skulle placera schersminen längst bort i trädgården
Jaha, du har säkert rätt Yonna, jag har ju bara 'semestererfarenheter' av doftschersminen, men vi har väl alltid lyckats missa de där somrarna då, eller så har de buskarna varit behandlade med något, för jag har då inte sett några löss i mängder, trots att de omgärdar bersån/uteplatsen, men det är klart, är det på det sättet så var det kanske inte så bra förslag.
Men vad underbart det är ändå att äta/fika i den doften, fast det gäller ju bara om den inte är som ovan beskrivits.


Kanske du, som är jättebra på trädgård, har något förslag på vad som kan passa bättre??

MVH//Christina.

 
Vår står en bit bort (2 m)... man känner den underbara doften ändå... och än så länge är lusen borta... ;D
 
Flera kaprifoler med olika blomnings-och dofttider kombinerat med någon småblommig starkväxande clematis som passar i färg är ett förslag. Detta hade jag vid min förra uteplats och det var verkligen läckert. Samtidigt behöver kaprifolen något att klänga på även om man faktiskt kan stamma upp dessa och få den formen man vill ha. Clematisen skall isåfall vara av den typ som man klipper ner tidig vår - den kan då klättra i kaprifolen.
 
eftersom det var träd eller buske som det frågades efter i ca 3-4 meters höjd... torde inte clematis/kaprifol vara något såvida de inte ska klänga i ett träd 8). nej.. Jag håller på häggmispel ändå... eller thuja som tynnis sa...
http://www.funboplantskola.se/bilder/haggm.jpg
Här kan man se mispeln som häck
 
Hemmakatten
Har haft schersminer i 15 år på tre olika tomter. Inte har vi haft några löss... :) Visst måste den beskäras varje år, gärna en 1/4 av grenarna nere vid mark varje år. Men den är underbart vackert doftande.....
 
Tack för alla förslag, ska ta en titt på mispeln och klämma lite på den.

//Anders
 
Jag skulle rösta på fläder som har flera fina sorter och som växer fort. Dessutom är det ju trevligt att kunna använda blommor och bär till något.
Vi har Sambucus 'Nigra' med blåsvarta blad och vackra rosa blommor. Den växer inte lika snabbt som andra - men har tagit sig riktigt bra på bara några månader.

Har också satt en häggmispel för att relativt snabbt slippa insyn. Den skall vara den snabbaste säger de. Valde Kopparhäggmispel för att få lite variation i färgerna. Den är på gång och det skall bli kul att se om den har blivit stor nästa vår. Borde vara uppe i 1 -1.5 meter då, nu är den ca. 80 cm och man ser faktiskt hur den växer för varje dag.

Syrén är också fint - men inte så snabbväxande.

Angående småkryp (odjur!!) så är det ju olika från område till område - en del får en sak andra inte och vice versa. Svårt att veta innan och värja sig mot.

Tänk också på att du kan köpa lite större plantor direkt. Vissa plantskolor har sådana som de har beskurit och låtit växa upp på samma sätt som då de är planterade på sin rätta plats. Kostar förstårs lite mer men det lönar sig.

Lycka till.
Vänligen,

anna

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.