Hejsan. Håller på att göra om ett rum i källaren till en walk-in-closet för vinterkläder, skor och andra saker. Har gjort i ordning såpass att jag har tänkt sätta upp stänger på väggarna som det går att hänga galgar med kläder på, och skulle behöva tips om vad för sorts stänger och fästen jag kan bruka. Tanken var att använda gardinstänger först, men dels är dom för klena, och fästena går inte tillräckligt långt ut från väggen.

Tänkte om jag ska gå ut i garaget och plocka rör från materialstället, men det blir fortfarande problem gällande själva upphängning, dels är det ganska långa bitar det blir ( en vägg på 2.30, två väggar på 1.30 ca) och dels ska dom hänga en bit från väggen så att kläderna går att hänga upp bra och skjutsa i sidled.

Jag skulle kunna montera fästen både på vägg och i tak. Har någon hör tips om en smidig och bra lösning på detta??
 
Gör som Ernst och häng upp stängerna i läderremmar?:D
 
Min klädhängare i hallen är 120cm långa kopparrör som hänger i svep, det var otroligt smidigt
 
Nä läderremmar blir nog inge bra, de måste sitta fast för att kunna bläddra bland plaggen :)

Hur menar du att rören hänger i svep? Dela gärna en bild om du har :)
 
richardtenggren
Se där! Ser riktigt smidigt ut, så får de bli!
 
Allt du behöver finns nog i Elfas sortiment hos varenda bygghandel
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/elfa

Sådana här rör är också praktiska
Längsgående vy av ett svart Pelly-märkt väggfäste som används för montering på tak.
Med t.ex. takfäste
Vit takfäste från Pelly med tillhörande skruvar på en ljus yta, nämnd i diskussion om förvaringslösningar.
Dessa är av märket Pelly.

Men som sagt, botanisera i din bygghandel. Ta mått hemma först så du vet exakt vad du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.