Hej

Jag vet att ämnet diskuterats varmt här på forumet men ofta handlar det om bästa skruvdragaren för yrkesbruk och utan hänsyn til pris. Jag är en vanlig hemmasnickare som behöver en stark och bra skruvdragare för pyssel hemma. Bygger lite skjul, isolerar garage, lägger golv osv. Hade tänkt att lägga ut runt 1500 kr. Funderar på en Bosch 14,4 LI-2 eftersom litiumjon-batterier tilltalar mig men är lite rädd att den är för klen.
Någon som kan råda i frågan?

/Gabba
 
Kolla AEG's maskiner. Det finns modeller som ligger i den prisklass du nämner. Har själv en BEST12X och den är helt ok. Möjligtvis lite dåligt varvtal, men det kanske har rättats till på senare maskiner. Ett annat tips är att beställa från t.ex. USA. Då kan du köpa en på pappret vassare maskin till ett mycket lägre pris än hemma. Köpte nyss en reconditioned DeWalt impact driver från ToolKing. Drygt 2000:- betalade jag och 5 dagar senare fick jag den. En dröm att dra skruvar med...
 
Silvan verkar ju ha ett "bra" pris på psr12-ve-2 just nu men den kanske är för svag för dig?

silvan_psr12ve-2.png
 
Köpte en Bosch PSR 18 V LI-2 idag. Mycket bra tryck både som skruvdragare och borrmaskin. Cirkar 1500:- på Hornbach.
 
Är själv sugen på Makita BDF440 men börjar inse att det är fel prisklass för mig som hemmafixare. Har fått upp ögonen för blå Bosch, och deras GSR12 verkar bra. Problemet med Clas Ohlson är att de båda Bosch GSR-maskiner de har i katalogen har utgått och finns inte på centrallagret. :( Nån som vet nåt om det? Kommer man byta till 14,4 V, tro?

Marcus
 
Har både Festools C12 och Hitachi och blå Bosch av äldre datum. Men sen jag köpte Bosch "lilla blå" GSR 10,8V som bara väger 800 gr under vårt husbygge så är det i princip uteslutande den jag använder! Med två batterier där laddaren laddar 70% på 15 min så har jag aldrig blivit utan ström trots kontinuerligt altanbygg osv. Det sista som byggdes med den var en altan på 68 kvm nu i sommar. Jag har även kört 6 x 120mm långa träskruvar för att fästa 45x95 distanser när vi monterade köket och det klarade den också!

Hölstret är också suveränt när man klättrar omkring och monterar högt upp. Jag tycker att alldeles för många köper alldeles för klumpiga/stora/starka skruvdragare än dom egentligen behöver. Enda nackdelen är att varvtalet är för lågt för att det ska gå bra att borra med små skruv i tex metall. I trä funkar det alltid ändå.

C12 kommer numera bara fram när det är konstiga vinklar eller trångt där det ska borras/skruvas.

Rannska dig själv vad du verkligen ska använda den till. Gör inte som vår larminstallatör som körde med en 18V DeWalt med extra lång mejselspets när han skruvade kablarna i sockerbitarna i larmskåpet.... Snacka om overkill!

Behöver du något kraftigare för borrning emellanåt så köp en 500-650watt sladdriven grön Bosch för 600kr så klår den de flesta rejäla skruvdragarna på borrning i alla fall.
 
Glömde säga att en proffsmaskin på 9,6 V eller liknande ofta är starkare än billiga maskiner på 18V så stirra dig inte blind på det. Stor batterikapacitet eller många batterier krävs om det är en kass=långsam laddare. Med en snabb laddare så räcker det gott med två batterier.
 
Makita har erbjudandepå sin 12V med 2st 2,6Ah batteri, dock bara en Ni-MH maskin.
6317DWDE Borrskruvdragare
1990.-

EDIT!
Var ju utan moms såg jag sen...

Men Makita är billiga i Danmark
Enter WebShop
 
j_orsa skrev:
Jag var inne på Clas Ohlson i veckan, där hade dom rea på Bosch GSR12 Professional som är en kanon maskin. Kostar nu 1.500:-.

Clas Ohlson - Borrmaskin/skruvdragare Bosch GSR 12 V Professional. Sladdlösa borrmaskiner handla beställ postorder
Tack för tipset men tyvärr var jag för sent ute. Var inne i butiken i dag och där var det tyvärr slutsålt.
 
N
Köp en enklare Makita eller Dewalt, 12v. Säkra kort som brukar hålla vad de lovar.
 
Jula har nedsatt pris på Bosch GSR 12 V Professional med 2 st NIMH-ackar á 2,6 Ah. Tillgången verkar vara hyfsat begränsad, men det pris som gäller är 1995 kr. Ordinarie pris är 2195 kr. Jag har i alla fall slagit till!!!

Jag kollade för övrigt med Clas Ohlson, och deras kundtjänst bekräftar att deras reaexemplar är slutsålda i samtliga butiker. De hade bra pris men ackarna var på 2,0 Ah, har jag för mig.
 
Kan rekomendera DeWalt 12V på Krauta för 1195:- Visserligen bara 20Nm mot exempelvis B&D för 895:- på Bauhaus som har 36Nm men DeWalt är grym kvalitet jämfört med andra märken. Garantierna är också mycket bra.
 
R
Någon som sett varianten med 3 batterier billigare än 2180:- ?

Tänkte köpa en ny skruvdragare till helgen och slår nog till på detta om jag inte kan få det billigare inkl frakt någon annanstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.