Jag har mer eller mindre kört slut på min Devalt cirkelsåg som nu behöver bytas ut framförallt eftersom jag står inför en kommande köksrenovering.

I mitt kommande köksprojekt så behövs ett antal fabriksmålade passbitar/ täcksidor längd och bredsågas varpå det känns som man behöver en bra såg för raka och fina snitt.

Sedan tidigare finns kap och geringssåg, sticksåg, enkel fräs och hyvel m.m.

Efter att ha läst runt lite på forumet känns det som att man landar på någon form av sänksåg med skena eller cirkelsåg med skena om man inte vill köra den enklare varianten med rak list som anhåll.

Är jag rätt ute i mitt antagande om sågalternativ?

I så fall så tänker jag mig att någon lösning med skena är mest attraktiv och tidsbesparande.
Kvalitetsmässigt så brukar jag köpa rimligt bra verktyg som jag kan använda utan att bli besviken på resultatet och som är smidiga att arbeta med men kanske inte proffs ++.

Så nu till kärnfrågan, vilka sågar ska man satsa på?
 
Redigerat:
Vill du ha raka och rena snitt, så ska du definitivt satsa på en sänksåg med skena. Gör jobbet mycket enklare (och exaktare) än med en cirkelsåg i mitt tycke.
Den absolut bästa jag testat är Festool TS55. Tyvärr dyr men om du ska såga mycket nu och framöver så är det nog en bra investering. Kampanj nu på 6 tusen inkl två 1400mm skenor just nu.
Sågade med makita och Bosch varianter också men Festoolen är helt klart en klass över.
 
magnlar skrev:
Sågade med makita och Bosch varianter också men Festoolen är helt klart en klass över.
....och jag som tänkte att när jag ska köpa sänksåg så blir det garanterat min första Festool. Men så fel jag hade. Den var allt för plastig att hålla i så det blev en blå maskin igen.

Det finns rätt mycket skrivet om dessa maskiner på forumet, att festoolen sågar bättre än tex Mafel/bosch tror jag ingen håller med om.

Har man Festool sedan tidigare så köper man en festool sänksåg också då skenor osv passar.
Har man behov av att såga väldigt nära en vägg så ligger festool också lite bättre till, den kommer några millimeter närmare tack vara listigare utformning av dammsugaranslutningen.
Ska man såga tjocka och vresiga bitar är det också fördel Festool, för den har klyvkniv vilket inte bosch har.

Är man inte fast i festoolsystemet så kan man lika gärna titta på en Mafel/Bosch. En precis lika bra såg men till ett bättre pris och oftare på kampanj. Och med bättre goodfeel när man håller i den....:)
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig tagit fram cirkelsågen igen efter att jag köpte sänksåg... Jag har en "billig" Scheppach CS55 (ny modell PL55, http://www.harald-nyborg.se/scheppach-sanksag-pl55-m-skena.html) och den har fungerar väldigt bra för priset.
När jag sågade ut stavparkett för fiskben här i huset vågade jag inte lita på den så jag hyrde då en Festtol men den stannade efter några skär och det var mitt i helgen så då fortsatte jag med min Scheppach och ärligt talat så märkte jag inte någon skillnad på snitten eller hanteringen i sågandet...
 
Jag märkte skillnad när jag sågade ett antal gamla dörrar då de måste kortas av någorlunda pga nytt parkettgolv. Dörrarna var sjukt känsliga för splitter (torr trä) Endast Festool lämnade rena snitt på överdelen trots klingan var inte den bästa..
Är absolut ingen Festool frälst, men enligt min erfarenhet är den en sjukt bra såg. Synd att den är så dyr bara...
 
S
Är nöjd med min bosch GKT 55 GCE och övrig maskinparken är i blått :)

Cirkelsåg = osb, trall och andra ej snickar vänligt material
Sänksågen = Björkplywood och mdf

Så använder jag mina maskiner men det är absolut upp till var och en :)
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag har en Festool TS55 med skena. Kan varmt rekommendera den.
 
Det finns lite större utbud tillbehör samt att man kan mixa skenor mellan flertalet tillverkare om man väljer en festool.
 
Tack för svar och kommentarer!

Jag tolkar svaren som att det är sänksåg och inte cirkelsåg med skena som ger bäst resultat.
I och med att jag inte riktigt har 5-6 tusen i budget så känns det utifrån det jag kan läsa mig till att Scheppach skulle duga för mina behov framöver. Får nog åka och känna och klämma på en för att bilda mig en uppfattningen om sågen.
 
Ja, för det du nämner så skulle även jag absolut rekommendera en sänksåg.

Jag har festools variant och är nöjd med den. Har inte testat de andra, utom Scheppach och den ska du definitivt undvika. När det kommer till sänksåg ska man nog kategoriskt utesluta lågprismärkena, det är en precisionspryl.

Det enda jag inte gillar med festools är djupinställningen som känns racklig och alldeles för grov.

För min del använder jag alla mina cirkelsågar, de är bra på olika saker, en batterisåg för enkla jobb, den är smidig och går klart mest, en vanlig hitachi för grövre byggjobb, och festoolen för finlir i kök, badrum osv.
 
Jag har också festool ts55. Hade tänkt köra makita som övriga maskiner, men deras sänksåg gjorde mig inte imponerad..
Dock har jag deras lila handklinga med adapter för festools skena, så vid svåråtkomliga ställen använder jag den som sänksåg, blir perfekt resultat enligt mina mått.

Man kommer långt med vinyltejp, offerskiva och handklinga. det var vad som användes vid min köksrenovering innan sänksågen köptes och det blev bra resultat tycket jag.
Får mycket tejp och offerskivor för priset av en sänksåg.

Håller man däremot på med finsnickeri i övrigt, typ möbler och dylikt är sänksågen nästan ett måste enligt mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.