Hej!

Som bilden nedan visar, var kan vara bäst sätt att fästa stenplattorna på utan att det bygger för mycket:

Ett pågående byggprojekt med spårade spånskivor och värmefördelningsplåtar vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Underlaget är spårade spånskivor med värmefördelningsplåtar. Tanken är att plattorna ska möta golvet (ej på bild) mer eller mindre exakt, vilket ger en byggmån på 2-4mm. Mina tankar har gått kring:

* Limma med speciallim från stenhuggaren, men jag är rädd att plattorna, 60x60, ej får tillräckligt stöd (redan lyckats spräcka en vid provmontage)
* Fixbruk men jag är rädd att det spricker av rörelser i underlaget (temp ~50 grader)

Jag uppskattar väldigt era tankar och ideer innan jag bestämmer mig....
 
Så här ska det se ut mot övrigt golv. I mellanrummen blir det rörelsefog!

Övergången mellan marmorgolv och trägolv med markerade rörelsefogar och solljus som strilar in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har gått och grubblat över detta ett tag nu och skulle verkligen behöva lite ideer...
 
Ett underlag av spånskivor och dessutom med golvvärme är inte styvt nog för sten.
Vanligtvis flytspacklar man eller lägger en skiva golvgips på spånskivan.
 
Ska du ha en rad med plattor längst ut bara?
 
Tror jag har funderat på de förslagen men avfärdat pga bygghöjden. Golvgips blir nog för högt (vid 13mm) men ett alternativ skulle kanske vara att flytspackla ~5mm?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska du ha en rad med plattor längst ut bara?
Japp, det fick bli så för att undvika ett stående element framför skjutpartiet (3,6m) samt och att skona golvet vid in och ut passager. Samma sten som på bänkskivorna i köket på andra sidan rummet dessutom :cool:
 
Kan man lägga 2mm plåt på värmefördelarna och sen bara limma fast stenen? Bör bli effektivt ur värmeledningssynpunkt?
 
Hej!

Hag hade skippat plåtarna och flytspacklat in slangen med armerat flytspackel på golvspånet. Flytspacklet hjälper till att fördela värmen. Sedan stenen på det.

/Kim
 
Allra helst hade jag fällt ner spånet i golvbjälklaget så man hade fått tjockare kaka med spackel.
 
T
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Så här ska det se ut mot övrigt golv. I mellanrummen blir det rörelsefog!

[bild]

Jag har gått och grubblat över detta ett tag nu och skulle verkligen behöva lite ideer...
Så trägolvet är lagt och du ska endast ha vattenburen golvvärme under klinkern?
 
Gjut med betong och slipa det slätt i ytan. Färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.