Jag håller på att bygga mig en friggebod i lösvirke.

Konstruktionen är ett sadeltak med öppet upp i nocken. I nocken går det en limträbalk (66x315) som kommer sticka ner ca 150mm under innertaket (det kommer bli isolerat).

Jag funderar på belysningslösning här. Jag vill ha riktigt bra arbetsbelysning för att kunna hålla på med både fin och grovsnickeri. Känns som att valet är relativt enkelt, lysrör! Det som är lite dumt är den nedstickande nockbalken. Sätter jag lysrörsarmaturerna på sidan om denna så kommer den effektivt att skugga andra sidan. I så fall behöver jag sätta armaturer på båda sidor och det känns som att det går åt onödigt många då?

Alternativet är att montera dom direkt på undersidan av limträbalken. Problemet med detta är att de flesta (alla) vettiga armaturer jag sett är så breda, jag tror det kommer se konstigt ut. Den invändiga takhöjden upp till underkant nockbalk är 235 cm.

Är det någon som har tips på bra (helst inte för dyra) lysrörsarmaturer som inte är allt för breda? Helst inte bredare än limträbalken (66mm). T5 lysrör tänker jag mig. Hur många lumen kan man tänkas behöva i denna bod för ett mycket bra arbetsljus? Invändiga måtten är ca 4,70x2,70. Innertaket kommer bli vitmålad råspånt, väggarna troligen obehandlad plywood.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.