Kan någon rekommendera en bra elhyvel. Jag vill inte köpa någon svindyr, men ändå inte något skräp.
Kan man få en hyfsad för 800-1000 kr?
 
det bär mig emot, men bosch är erkänt bra.
 
pappskallen skrev:
det bär mig emot, men bosch är erkänt bra.
:surprised:
 
Har jag sett namnet Bosch nämnas i någon annan tråd eller inte :D

Går själv i tankar om att skaffa en. Har känt på några enklare modeller men djupjusteringen och finnish på foten var inget vidare. Räknar själv med att lägga ca 2000 på en bra. Det torde löna sig i längden. Vill inte springa och byta på garanti eller justera för jämnan eller liknande...

Dom som kollat mina tidigare inlägg kanske förstår att jag är Makitaist (för det mesta). Kan rekommendera att titta på deras 1923: enkel men kraftig, otrolig finnish, kraftig motor och stadigt sidoanslag. Stort skärdjup om man vill flisa ordentligt (0-3.5mm). Väldigt stort falsningsdjup (23mm)

Klämde på den lite häromdagen. Om någon har en annan idé på hyvel i liknande klass eller rent av erfarenhet med någon drömhyvel och planka så skriv på.
 
Har haft min festoo l1år den spinner som en katt och river som en tiger ;D
 
cubix skrev:
Kan någon rekommendera en bra elhyvel. Jag vill inte köpa någon svindyr, men ändå inte något skräp.
Kan man få en hyfsad för 800-1000 kr?
Vad skall du göra med hyveln? Fixa till reglar du spikat knasigt eller mer avancerat snickeri?

Jag har en ultrabillig hyvel (från Claes tror jag) som gör precis det den skall - fräser bort lite virke där det är i vägen.....

Elhyveln måste vara ett av de sista verktygen jag lägger några större pengar på - men det beror förstås på vad man skall göra med den.....
 
Jag håller med Mathias!

Ett kanonverktyg för all del, men för mig har det räckt med Rustas...
 
Vad skall jag göra med hyveln?
Till och från behöver man hyvla ner en planka eller regel, och jag tycker det är besvärligt att att använda en vanlig hyvel, och när jag hörde att en kompis hade en som han tyckte var suverän, började jag fundera på att skaffa en själv.
Men om jag verkligen behöver en....det vete f...n, men man är väl lite pryltokig.
 
cubix skrev:
Vad skall jag göra med hyveln?
Till och från behöver man hyvla ner en planka eller regel, och jag tycker det är besvärligt att att använda en vanlig hyvel, och när jag hörde att en kompis hade en som han tyckte var suverän, började jag fundera på att skaffa en själv.
Men om jag verkligen behöver en....det vete f...n, men man är väl lite pryltokig.
Lägg 300 pix på en budgethyvel, se om du nehöver den och köp en bättre senare.
Det är i alla fall min plan.
Kallad plan-hyvel ;)
 
Det kan nog vara en bra plan.
 
Jaha, så var man hyvlare nu då :D Det blev den Makita 1923 som jag surrade om även om den var något dyrare än jag trodde... En hel del inventering av andra hyvlar blev det i pris från 99:- :-X till 1800:- :-/. Kvaliten ökade med priset men var hela tiden en kompromiss.

De billigaste skulle nog bara duga till attt just riva trä, jag skulle inte kalla dem hyvel. De flesta hade basplatta av plåt fäst i ändarna: hur länge skulle det ta innan den blev 'rund'. En av de billiga var redan rund. Mer vitala delar hade plast av embarmeligt dålig kvalitet, typ leksaksplast á la taiwan. Inställningsrattarna var så att den skulle ha kunnat ändra justering under körning eller omöjligjort det djup 'jag' vill ha, inte maskinen.

Då jag snickrar en hel del: köksluckor, leksaker, möbler och givetvis på huset ;D i material från furu till björk, ek och bok så måste det vara finnish på grejorna och då duger inga singel-skärs-plåt-nicklas-plast prylar.

Säga vad man vill men kvalitet lönar sig och gör jobbet roligt. Det klarar de flesta maskiner från märken som Makita, Bosch Blå, Milwaukee m.fl.

För oss verktygstokiga så finns här en liten bild på underverket (det låter som jag presenterar bild på min son ::) )

12.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.