Jag avskyr att vara kund hos storbankerna och hur det ständigt skall omförhandlas bolån och säljas in massa skit. Jag känner mig alltid lite lurad och smutsig efteråt. Det har ju kommit flera uppstickare på sistone, Hypoteket, Avanza osv. De kräver alltid (?) låg belåning dock, vilket vi tyvärr inte har. Är det någon som har tips på hur man billigt kan få fastpris på bolån om man har ~80% belåning (4.5 miljoner i lån)? Jag tänker att organisationer som fackföreningar och liknande ofta har dealer och att byta fack kan jag göra utan problem. Tjänsteman så kan vara med i lite vilket som. Kanske finns det även konsumentföreningar (Coop, Villaägarna...?) som har bra erbjudanden? Försäkringsbolag? Kan få 1.17 på tre år genom Danske bank, så helst lägre än det.
 
Skall tilläggas att Danske bank också vill att jag skall bli helkund med lönekonto där. Det kan jag kanske gå med på, men helst vill jag hålla isär lönekonto, kreditkort, sparande och bolån. Det enklast vore att bara få en faktura varje månad.
 
Hemmakatten
Banker är en affärsdrivande verksamhet och de vill alltid låna ut så mycket som möjligt.

Men Banker vill inte heller ta för mycket risker. Avgörande är er ekonomi och bankernas tro på er betalningsförmåga.

Och banker vill helst ha er som totalkunder. Inte att ni har olika banker för lån, lön osv. Tyvärr, om man inte betalar cash så är man beroende av banker. Man får välja bank så gott det går.
 
A arasmus skrev:
Skall tilläggas att Danske bank också vill att jag skall bli helkund med lönekonto där. Det kan jag kanske gå med på, men helst vill jag hålla isär lönekonto, kreditkort, sparande och bolån. Det enklast vore att bara få en faktura varje månad.
Du vet väl att Danske Bank också är en storbank? Fast framför allt i Danmark, naturligtvis.
 
Danske bank är som sagt en ”storbank”. Jag är kund där och hyfsat nöjd. Framförallt eftersom jag slipper förhandla om räntan stup i kvarten. Genom facktillhörighet får jag en ”förhandlad” ränta automatiskt. Nu har vi rätt låg belåning, så det är möjligt att jag skulle kunna förhandla bättre ränta någon annanstans.

Men jag har viss förståelse för att banken vill att du är helkund. Genom att du får in din lön där så kan banken agera tidigt om dina inkomster plötsligt sjunker.
 
Jag har tidigare haft bolånet hos Danske Bank. Ett krav var att lönen skulle in på kontot, men eftersom jag inte gillade det ordnade jag en stående överföring den 25:e som jag kallade lön från min vanliga bank. Och förstås en stående överföring tillbaka dagen därpå. Danske Banks automatiska kategorisering lade de inkommande slantarna i kategorin Lön utan att jag behövde göra något.
Utöver räntan och fusklönen hade jag inga transaktioner på kontot. Inget gnäll från Danske Bank under tiden jag utnyttjade deras erbjudande.
 
  • Haha
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.