Har just nu en passat årsmodell 12.
Men bilen är för låg och vi som gillar fiske, bär och svampplockning blir de att bilen lätt tar i under till.
Nån som har tips på bra bil med mer höjd. 4wd, drag är ett måste. Familj med hund. Fiskegrejer och annat ska kunna få plats.
 
Hej
En som är rymlig som få om du trivs i VW är Caddy Maxi Life. Finns även 4wd. Där kan du lasta 5 pers och någon kubik last eller 7 personer och bara vad som normalt ryms i en kombi. Upplevde den som bra höjd under tror (killgissar) att 4wd har ytterligare någon cm frigång. Bra om du ofta kör i cylinderhatt, den får plats ovanpå huvudet.
PS. Tar du den i svart ser den ut som likbil.
 
galento
Själv tittar jag efter en skattebefriad Cheva / GMC pickup med extended cab och 4x4.
För min del har den det mesta som jag vill ha , har haft en Cheva 4x4 tidigare i 10 år
och var väldigt nöjd med den.
Visst, den vill ha mer bränsle men diesel 6,2 är ju snålare än 350 tbi. Men räknar man
totalkostnad så är inte frugans Subaru Forester billig heller med dyra delar.
( men Subarun är en mkt trevlig bil annars :D )



 
Skoda Octavia Scout. Väldigt nöjd med min. Någon högre än en vanlig kombi. Bra med utrymme. Sen är det VAG så det mesta kommer kännas bekant från din passat.

Enda lilla jag saknar från passaten är 10cm på längden. Innan hade ja en passat -06 och då kunde jag åka till Krauta och shoppa lister som var 330 cm långa. Fälla baksätet och lägga dem på en filt eller tygkasse ovanpå instrumentbrädan och sen sopa igen bagageluckan. Nu med Skodan måste jag ha en liten såg och kapa bort 10cm av listerna för att göra samma operation :p
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
galento galento skrev:
Själv tittar jag efter en skattebefriad Cheva / GMC pickup med extended cab och 4x4.
För min del har den det mesta som jag vill ha , har haft en Cheva 4x4 tidigare i 10 år
och var väldigt nöjd med den.
Visst, den vill ha mer bränsle men diesel 6,2 är ju snålare än 350 tbi. Men räknar man
totalkostnad så är inte frugans Subaru Forester billig heller med dyra delar.
( men Subarun är en mkt trevlig bil annars :D )

[media]
[media]
[media]

Haft en 6,2a o snål vet jag väll inte med sina 2,74 liter per mil. Annars trevlig bil.

Skulle kolla närmare på följande bilar utan någon speciell favorit.
Xc70
Forester
Outback
 
B
L Lutte skrev:
Haft en 6,2a o snål vet jag väll inte med sina 2,74 liter per mil.
:surprised:

Det är högre förbrukning än vad jag hade i en 2,5 tons bensin-4x4 med 350/350 och rockorkester. Körde ganska mycket stadstrafik också, förbrukningen höll sig runt 2,5 l/mil.
 
galento
L Lutte skrev:
Haft en 6,2a o snål vet jag väll inte med sina 2,74 liter per mil. Annars trevlig bil.

Skulle kolla närmare på följande bilar utan någon speciell favorit.
Xc70
Forester
Outback
Det lät väldigt mycket , körde min K2500 Hd med 8 bult axlar på ca 1,8-1,9 per mil blandad körning. 350 tbi och 4L80e låda.
 
Som bilmek till yrket hade jag sneglat på en WV Touareg, lite äldre (jag tänkte 10+år), trevliga bilar att köra och en grym 4x4/offroad bil. Lite äldre har dom tappat det mesta i värde, och ja de kan kosta en slant att hålla, men med en obefintlig värdeminskning och iaf hyffsat bränsleekonomi blir totalekonomin inte alls tokig ändå. De ligger i en bra blandning mellan komfort, lullull, offroad, extremt bra dragbil etc.
 
B Blazermannen skrev:
:surprised:

Det är högre förbrukning än vad jag hade i en 2,5 tons bensin-4x4 med 350/350 och rockorkester. Körde ganska mycket stadstrafik också, förbrukningen höll sig runt 2,5 l/mil.
galento galento skrev:
Det lät väldigt mycket , körde min K2500 Hd med 8 bult axlar på ca 1,8-1,9 per mil blandad körning. 350 tbi och 4L80e låda.
Körde nästan bara motorväg i 100-110 med min suburban, men 6" höjning, 35" mudders brukar inte göra under för förbrukningen. Tur tanken rymde 160liter så man endå tog sig en bit mellan tankningarna.

Liknande bilar fast original bör ligga mellan 1-1,3 milen på landsväg.
Men bilar med 6,2d börjar vara gamla och slitna. Men som brukshinkar är dom svårslagna.
 
galento
L Lutte skrev:
Körde nästan bara motorväg i 100-110 med min suburban, men 6" höjning, 35" mudders brukar inte göra under för förbrukningen. Tur tanken rymde 160liter så man endå tog sig en bit mellan tankningarna.

Liknande bilar fast original bör ligga mellan 1-1,3 milen på landsväg.
Men bilar med 6,2d börjar vara gamla och slitna. Men som brukshinkar är dom svårslagna.
Misstänkte det :) har bekanta med höjda bilar och rejäla hjul. Körde original på den jag hade och
tittar efter en i nära originalskick men det är ju väldigt vanligt att höja dessa bilar. Verkar dock vara
eftertraktade så det finns inte så många på marknaden.

Ja 6,2 börjar få lite mil och dessutom skriver ägare många gånger av mätarställningen och har
en milesmätare så t.ex 25.000 (250000miles) blir väl ungefär 40.000 svenska mil. Men det är ju
lätt att se om milesgraderingen är ytterst på mätarskalan eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.