Vi har funderingar på att skaffa en badtunna och behöver lite tipps. Vad ska man välja plast , glasfiber eller rostfri plåt. Plåt tunnan har ett bra djup men är dyr och jag får för mig att plåt kan kännas kallt mot kroppen på dom delar som är ovan vattnet. Vad har dom olika plast/glasfiber materialen för för och nackdelar. Helst skulle jag vilja ha en tunna av plast/glasfiber med ett bra sitt djup så axlarna kommer under vattnet utan att man behöver krypa ihop. Alla tipps på modeller är ok.
Vi ska ha extern uppvärmning med befintlig solvärme och vedpanna så inga tunnor med inbyggd kamin.
 
Redigerat:
Hej! Titta på den här. :) www.poltec.se Den kallas Terrasspoolen för den passar så bra att bygga in, om man vill. Jag tror du kan finna den intressant...Den är tillverkad i tålig och lättskött polyetenplast med låång livslängd. På hemsidan finns mer information och ritningar som du kan ladda ner med bla. mått.
 
Snygg kant på tunnan...:O

Är den vågig för att ge en känsla av hav kanske..?
 
  • Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
aprilia-tobbe skrev:
Vi har funderingar på att skaffa en badtunna och behöver lite tipps. Vad ska man välja plast , glasfiber eller rostfri plåt. Plåt tunnan har ett bra djup men är dyr och jag får för mig att plåt kan kännas kallt mot kroppen på dom delar som är ovan vattnet. Vad har dom olika plast/glasfiber materialen för för och nackdelar. Helst skulle jag vilja ha en tunna av plast/glasfiber med ett bra sitt djup så axlarna kommer under vattnet utan att man behöver krypa ihop. Alla tipps på modeller är ok.
Vi ska ha extern uppvärmning med befintlig solvärme och vedpanna så inga tunnor med inbyggd kamin.

http://www.byggahus.se/forum/pool/166586-badtunna-sotarns-eller-sverigetunnan.html?highlight=plast
 
Vår förra tunna var från Pollytunnan. Kanonbra, går att få med invändig och utvändig kamin. Lätt att rengöra och väggarna i PET-plast är såpass tjocka att de går att borra och gänga i. Kanon om man vill fälla in belysning, cirkulation, bubbelmunstycken osv.
Jättenöjda var vi. Nu har vi flyttat så numera ingen tunna alls, men köper vi ny blir det en sån igen.
 
Tackar för tipsen. Kom gärna med mer. Polly tunnan ser klart intressant ut. Räcker baddjupet till eller måste man halv ligga för att få vatten över axlarna?
 
Den är nästan för djup, sitter man på den ingjutna bänken så ser man knappt över kanten. Bakhuvudet kan man luta mot sargen.
Flera ggr innan jag markerade fylldjup i tunnan så överfyllde jag och man fick sitta med benen under sig för att få huvudet över ytan...
Du kommer definitivt inte frysa om axlarna iaf.
 
Bulldog skrev:
Snygg kant på tunnan...:O

Är den vågig för att ge en känsla av hav kanske..?
Haha! Nej, den är vågig för att snickaren inte dragit dit någon överkant än...:)
 
Jag förstår inte varför man vill ha en tunna av annat material än trä (förutom möjligen att de kan kännas lättare att göra rent?) vi har en tunna från http://bastuochbadtunna.se/Produkter/Badtunna och med reningsverk/sandfilter så behöver den göras ren och bytas vatten på en-två gånger om året. Den passar fint in i naturen och är mycket snyggare än alla i plast/plåt elelr dylikt. Min åsikt alltså... :)
 
Jag rekommenderar ett spa helt enkelt. Ett spa är isolerat, lätt att göra rent och har uppvärmning och jet. Köpte mitt på Bauhaus för 49'000 och jag är supernöjd. Trä är svårare att göra rent, håller inte lika länge och är känsligt för bakterier, sol och vatten. Till spat medföljer isolerat låsbart täcklock, dryckeshållare och rejäl utvändig trappa. I ett spa kan man dessutom ligga ner och få skön massage.
/CC
 
mhg_3 skrev:
Jag förstår inte varför man vill ha en tunna av annat material än trä
Nu har jag inget utebad och vill inte ha något heller, men för mig känns dylika bad lite snuskiga och då är de i trä värst av alla.
 
Nyfniken skrev:
Nu har jag inget utebad och vill inte ha något heller, men för mig känns dylika bad lite snuskiga och då är de i trä värst av alla.
Kan ju förstå din åsikt men trä är ett naturligt material och i vattnet häller man ett medel en gång i månaden för att hålla vattnet rent (likaså i bad med plasttunna), vi har reningsverk samt kollar ph-värdet regelbundet. Vattnet hettas upp till över 50 grader lite då och då för att få bukt på koda etc. Så vattnet är nog ungefär lite rent/orent i vilken tunna du än väljer eller spabad för den delen. Sen ska du ju aldrig svälja vattnet eller för den delen avstå att duscha efteråt :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.