Nu måste hela badrummet rivas eftersom en golvbrunn har läckt. Självklart passar vi på att byta badrumsmöbler samtidigt. De gamla, av märket Svedbergs, har börjat spricka i kanterna och spånskivorna har börjat svälla. När processen väl börjat så går det inte att stoppa. Finns det någon som kan tipsa om var man kan köpa badrumsmöbler av material som faktiskt tål fukt?
 
Köp gamla snygga trämöbler på auktion/loppis/blocket och måla eller olja in, tokfint!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tror inte att det finns något fabrikat som verkligen tål fukt. Det finns de som är bättre än andra. Vissa bygger med "fukttrög" spånskiva, andra med vanlig spånskiva. De fukttröga tål mer, men är inte oförstörbara. Om du läser om möblerna hos tillverkarna, så tror jag att de som har en bättre konstruktion, är tydliga med att framhålla det.

Den viktigaste faktorn är ventilationen. Om du har rätt utsug så blir det aldrig så fuktigt att du får kondens på möblerna, då klarar de sig. och så skall du givetvis inte ha ex. en skåpsida som en vägg i till duschen.
 
Det finns en tråd som går ut på att klanka ner på Ikeas badrumsmöbler. Men vi har en kommod Godmorgon, ca 6 år gammal, som ser ut som ny trots hård användning av en familj med fyra. Det finns ju dock en möjlighet att kvaliteten har försämrats sedan dess.
 
Gillade stenmöblerna men hittade inget om priset... Antar att om man behöver fråga så har man inte råd. 😀 Det hade varit bra med ett lågprisalternativ i plast för oss som inte är superrika. 😁

De håller faktiskt på att göra om vårt badrum nu efter en fuktskada. De ska klä in väggarna med "våtrumsskiva" som tydligen är fuktsäkert och mycket starkare än gips. Skulle man inte kunna göra möbler av det?
 
Vi satte Svedbergs möbler, den sorten som dom kallar "massiv ek". I själva verket är det nog bara lådfronter och luckor som är i massivträ, resten ser misstänkt folierat ut.

De har i alla fall hållt ortoligt bra. Syns inte ett märke nu efter 2 år.
 
Håll Aspen på armlängds avstånd.

Har två badrum utrustade med deras pryttlar. En mindre kommod i ett litet badrum och en maffig möbel med dubbelho i ett stort badrum, båda i vitlack. Har dålig erfarenhet av Aspen i flera avseenden. Stommarna sväller och lacken krackelerar. Detta trots att jag är en rätt ordningsam person och är noga med att torka upp ev. vattenspill.

Porslinet i båda kommoderna har fått hårfina sprickor i ytan. Fick stora porslinet utbytt, men sen är det ju ett hel..s jobb att byta ut det. Handtagen i matt metall som förmodligen är tänkt att se ut som aluminium tappade rätt snart färgen och såg hemska ut. Fick dessa utbytta, men de nya var snart nötta. Senaste omgången handtag jag rekvirerade begärde jag att få i blank metall som iofs verkar hålla bättre.

Aspen är relativt dyrt och ser fint och propert ut, men verkar tyvärr inte ha något i en fuktig miljö att göra. Har haft möblerna i fyra år och börjar tröttna på skiten och skickar nog ut det inom kort.
 
Jacare skrev:
Gillade stenmöblerna men hittade inget om priset... Antar att om man behöver fråga så har man inte råd. 😀 Det hade varit bra med ett lågprisalternativ i plast för oss som inte är superrika. 😁

De håller faktiskt på att göra om vårt badrum nu efter en fuktskada. De ska klä in väggarna med "våtrumsskiva" som tydligen är fuktsäkert och mycket starkare än gips. Skulle man inte kunna göra möbler av det?
http://gds.se/badrum/badrumsmobler/badrumsmobler5-bank-med-handfat-av-vaatrumsskiva

Det går alldeles utmärkt om man är lite händig, annars är det svårt och blir dyrt om man gör för mycket fel.
 
  • Gilla
Jacare
  • Laddar…
Men jag förstår inte riktigt varför ni vill ha "vattentåliga" möbler, vi har obehandlade trädetaljer i badrummet, de har inte tagit skada, nu är det förvisso ek så det klarar sig mot fukt, annars kan man ta teak, lärk eller andra träslag som behandlas med olja, det behövs ingen speciell behandling av trä i ett våtrum om man har bra ventilation.
Mvh P-A
 
Varför skulle man inte vilja ha "vattentåliga" möbler i ett våtrum? Även med bra ventilation så är det ett rum där man använder en massa vatten till dusch, städning, etc. Det är själva poängen med rummet att man ska kunna hantera vatten och fukt där. Att badrumsmöblerbranschen lyckats lura i kunderna att de inte ska förvänta sig fuktsäkra möbler är imponerande men absurt.
 
Allt utom spånskiveskit går bra. Inte så ofta man spolar kommoden med duschslangen...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Här är annars ett alternativ som inte behöver vara så fuktsäkert. Bara att rulla ut om man vill städa och plaska med vatten! (y)

https://youtu.be/lklf_NRqUFw
 
Så, hur gick det då? Som ensam kund kan man inte kämpa mot en hel industri så nu har vi beställt nya möbler i lackad spånskiva och hoppas att det ska fungera ett tag i alla fall... 🙁
 
Hoppas ni inte gjorde samma misstag som jag när jag byggde hus - utrusta samtliga badrum med den erbarmerliga dyngan från Aspen. :sick:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.