Jag har efter många om och men börjat fixa golvet i ett rum. Det är gammalt trägolv från förrförra seklet där det på ett par ställen gått isär och spruckit under årens lopp så att det drar in mellan plankorna.

Jag har fixat draget genom att trycka ner lindrev i springorna.

Nästa steg blir att försöka täta själva springan så att lindrevet inte åker upp när man städar och har sig.

Resten av golvet har något svart stenhårt som fog, med vad som ser ut som lin eller ullfibrer.

Jag står mellan att antingen ta "nåtmassa på tub" alternativt försöka spika fast ulldrev som vi har i större dimension. Men är det någon som har lite tips på något bra? Vad hade man förr, eller är det 170+ år med gammal skit som mörknat och stelnat i resten av golvet?

Gammalt trägolv med lindrev pressat ner i en springa mellan plankorna för att täta och isolera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förr lyfte man upp golven och drog ihop dem om de torkat isär.

Om man inte gjorde det så gjorde man nog som du gör nu, man prövar med allt möjligt som förefaller kunna göra jobbet, och som man har tillgång till.
 
Har inga tips på hur man tätar golvet. Men är det främst draget du vill bli av med är det lättast att bara lägga ett laminatgolv ovanpå istället
 
S
Hur stor glipa pratar vi? Kan du inte foga med något?
 
Tror nog att golvet rör sig lite mellan årstiderna, så inget stenhårt där. Tar du en mjukfog så kan den liksom pösa över på sommaren när golvet sväller. Har du upptäckt någon skillnad på bredden sommar vinter.
 
Tackar för förslagen. Det har slutat med att jag faktiskt inte lägger i något annat än det lin jag tryckt ner. Det har visat sig att det faktiskt sitter kvar fint även vid städning, och jag tänker att kommande hundra år med smuts och skit kanske får det att stelna till och bli "bra".
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.