Hej!
Vi har en ganska brant slänt mot grannen och därför hade vi tänkt bygga en slags terass eller platå där vi kan odla lite växter. Se bilden jag bifogat, det röda är det jag vill bygga. Nu undrar jag om någon har några tips om hur man kan bygga nämnda platå. Själv har jag kommit på några alternativ

  • Byggtimmer/Sleepers. Fördelar: ? Nackdelar: Kräver bra underarbete, jobbigt att förankra timmret i varandra samt i marken?
  • Mursten: Fördelar: Snyggt: Nackdelar: Dyrt, kräver bra underarbete
  • Förankra stolpar i marken och sen klä med panel eller dy. Fördelar: Blir enhetligt med panelen på vårt hus: Nackdelar: Krävs kanske många stolpar?

Tips och kommentar samt andra alternativ mottages tacksamt!
 
  • platå.JPG
Du skriver inget om vilka mått som gäller men ett stadigt alternativ är att gjuta en mur på platsen. Kravet på markarbeten kvarstår naturligtvis.
 
Jag tror inte att den där varianten med stolpar och panel är särskilt enkel. Antagligen måste du få ner stolparna rätt djupt för att den inte ska lägga sig utåt med tiden. F ö måste du ha A-impregnerat virke i både stolpar och panel vilket blir varken miljövänligt eller särskilt billigt.

Hur hög ska den här stödmuren vara egentligen? Jag byggde en halvmeterhög stödmur av Keystone för nio år sen, underlaget var bara 10 cm avjämnat och handpackat grus, och den ser fortfarande bra ut. Det finns bättre murstenar än Keystone på marknaden nu. Okej, de är inte så billiga men med såna kan ni å andra sidan göra jobbet själva med fullgott resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.