Hej!
Vi har blivit ägare till en gammal lada som behöver en hel del omsorg (minst sagt) på de flesta ställen.
Tak, bjälklag, reglar, sneda väggar, takstol som delvis rasat, ja det finns en del att göra! Många rekommenderar säkert att riva och bygga nytt, men jag är ändå av den uppfattningen att det vore kul att ta sig an detta "projekt" i lagom takt. Ingen brådska, men det vore ju naturligtvis bra att få till så att det inte tex regnar in, vilket det gör nu från delar av taknocken.
Mått på ladan är ca 14,5 x 6,5 meter. Höjd mark --> taknock ca 6,5 meter.
Jag tar tacksamt emot förslag och idéer, kanske nu först och främst i vilken ordning man ska ta detta.
Bilder bifogas. Som synes är original tegeltak för säkert 20 år sen ersatt på baksidan av plåttak. Undertaket är jättedåligt "på tegelsidan", men mesta läckaget kommer från nocken. Jag tror att det är regeln för nockpannorna som ruttnat, vilket fått till följd att att nockpannorna "hasat ned" bitvis. Således ligger delar av ryggåsen (heter det så?) blottad för regn och rusk. Inte bra. Problemet är bara att jag inte vet hur man ska ta sig upp dit på ett säkert sätt... Skylift?
Återigen, tacksam för alla förslag och idéer!
 
  • Äldre rödfärgad ladugård med slitet tak och verktyg utanför under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet rött träskjul med flagnande färg och nytt plåttak omgivet av grönska och diverse föremål på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd sliten lada med öppen dörr och rostigt tak omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rörigt och under renovering gammalt träförråd med verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takkonstruktion av trä med synliga bjälkar och genomskinliga takplattor i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en vind med träbjälkar och lagrat byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vind med träbjälkar, skadat tak och ljusstrimmor som skiner igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trävägg på lada med synlig skador och förfall, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cyberbox
  • Laddar…
Först åker du en runda i grannskqpet och hälsar på alla grannar. Led sedan in samtalet på att du funderar på att du funderar på att skaffa ett sågverk. De som säger sig ha ett skriver du upp på en lista i dubbla kopior för de är de närmaste 20 åren dina bästa vänner.
Utan tillgång till "bondsåg" så kommer det bli dyrt och dessutom se lite för modern ut. Inte för att någon bonde genom åren inte skulle välja den enkla vägen men i din syn på byggnaden kommer du tycka det ser fel ut.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Haha, tack för det tipset! Det är faktiskt inget dumt förslag. Det hade också varit trevligt om vi hade haft tillgång till skog, men det har vi inte. Håller även med om det vore trevligt att behålla det "omoderna" stuket.
Jag har funderat lite på att minska ned måtten på ladan. Tex så är den egentligen onödigt hög för våra ändamål. Och kanske kunde man då återanvända en del av virket.
Men som sagt, första steget (tror jag!) borde vara att få taket tätt. Kan man inte försöka spänna ett par ganska långsmala presenningar med rep över taknocksdelen? Med risk för att de blåser bort förstås... men de kanske klarar sig över höst/vinter...?
 
Jag är mitt uppe i en renovering av ett gammalt torp som iof var i lite bättre skick än din lada, men herregud vad jag ångrar att jag inte rev och byggde nytt. Allt är snett och vint och jag måste anpassa varje planka för att den ska passa. Det är kul om man har tiden men jag tror att i mitt projekt skulle det varit mer ekonomist att bygga nytt.

Det regnade inte in hos mig så jag började med grunden och därefter stommen, tak, panel, isolering och nu är jag invändigt. Om det är rätt vet jag inte men det var det som kändes rätt tyckte jag och hitintills har det fungerat bra.
 
P pellelon skrev:
Haha, tack för det tipset! Det är faktiskt inget dumt förslag. Det hade också varit trevligt om vi hade haft tillgång till skog, men det har vi inte. Håller även med om det vore trevligt att behålla det "omoderna" stuket.
Jag har funderat lite på att minska ned måtten på ladan. Tex så är den egentligen onödigt hög för våra ändamål. Och kanske kunde man då återanvända en del av virket.
Men som sagt, första steget (tror jag!) borde vara att få taket tätt. Kan man inte försöka spänna ett par ganska långsmala presenningar med rep över taknocksdelen? Med risk för att de blåser bort förstås... men de kanske klarar sig över höst/vinter...?
Vill du rädda byggnaden är nog det bästa att redan denna höst se till att få tätt tak, glöm presenningar då det bara tar tid och kostar pengar som är bättre att lägga på nytt tak.
0,4mm plåt kostar inte ens 150kr/m3 så för 20 max 25 tusen kan du själv täcka den takhalva som är dålig
 
Gå igenom den med en erfaren timmerman.

Och kolla av att det inte "akut" är på väg att rasa. Sedan gör en plan för att göra åtgärder i steg.

Inget rasar på 1 år och ladan har stått ett antal så det brukar inte finnas nåt man måste göra på en gång.

Nytt plåttak är en bra ide men inte bara att slänga upp som en dyr presenning utan det ska göras på ett bra sätt.

/ATW
 
Tack igen för svaren! Jo, att gå igenom ladan med någon erfaren är ju naturligtvis bra. Just nu dokumenterar jag sånt som jag själv ser är sånt som måste fixas. Då detta är ett sommarställe kan det bli lite svårt för oss att hinna med även en "besiktning" som verkligen ger något. Jag håller också med och tror inte ladan rasar ihop under hösten/vintern. Men då det förvaras en del saker i den så vore det skönt att få stopp på regn-läckaget förstås. Jag tror man måste byta en hel virke under den delen som har tegelpannor, på vissa ställen är undertaket väldigt risigt. Det medför också att jag verkligen inte törs klättra upp på taket för att kunna byta taknocks-regeln och lägga dessa pannor på plats igen. Min tanke var då att på nåt annat sätt täcka bara nocken på taket och, säg kanske 1 meter ned på båda sidor från taknocken med "något". Utan att behöva kliva på taket.
Kanske "Mission Impossible" :)
 
Som flera andra är inne på så är prio 1 att se till att det inte regnar in. Sen skulle jag försöka kontrollera så att inte stommen ruttnat. Är det några enstaka stockar som är dåliga så kan man ju förstärka eller byta ut, men är det många så vetefan alltså om man skulle fortsätta med projektet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.